Gå direkt till innehåll
Christian Helgesson, vd för XR Logistik och Mathias Olsson, vice vd XR Logistik framför en av Volvos eldrivna lastbilar.

XR Logistik investerar i framtidens tunga elfordon

XR Logistik via dotterbolaget Olssons Åkeri satsar tillsammans med Volvo och Skövde Energi på att få ut dom första serietillverkade ellastbilarna ut på vägarna.

Transportindustrin ställer om till hållbara transporter. Volvo har ambitionen att vara ledande i den omställningen, dom erbjuder marknaden serietillverkade elektriska lastbilar och som första företag i världen serietillverkade tunga ellastbilar. Volvo är del i att bygga ut ladd-infrastrukturen i Europa i samverkan med övriga tillverkare.

Vi är med och elektrifierar Volvos interna transporter. Vi är stolta över att tillsammans med Volvo och Skövde Energi kunna presentera en plan för att börja använda elektriska lastbilar för rutter i Skövde och Skövde-Göteborg.

Som en viktig del i vårt Hållbarhetsarbete och med ambitionen att ligga i framkant när det gäller hållbara alternativ för transporter kommer Olssons Åkeri att investera i elektriska tunga lastbilar när dom introduceras på marknaden. Leverans av lastbilarna beräknas till början av nästa år.

”Vi ser fram emot att lära oss av den nya tekniken och tillsammans med vår kund utveckla framtidens hållbara transporter” säger Christian Helgesson, vd XR Logistik.