Invigning av toppmodern terminal i Falköping!

Invigning av toppmodern terminal i Falköping!

Idag invigdes Julas imponerande terminal, och XR Bolagen är stolta över att vara en del av detta banbrytande projekt! Med sina hela 87 000 kvadratmeter, motsvarande ca 17 fotbollsplaner, är denna anläggning en riktig milstolpe inom svensk logistik. Järnvägsspåret löper rakt in i terminalen och sträcker sig 500 meter under tak, vilket skapar optimala förutsättningar för smidiga transportflöden.

Som en nära samarbetspartner har XR Bolagen fått möjligheten att drifta anläggningen. XRs uppdrag är att säkerställa att flödet sker effektivt och friktionsfritt – en avgörande faktor för XRs kunder. Terminalen fungerar som en förlängning av Göteborgs hamn och hanterar gods från tåg till vägtransport via lastbilar, samtidigt som tjänster som ompackning och lagerhantering erbjuds.

"Det är fantastiskt inspirerande att vara en del av detta projekt och att få bidra till att skapa framtidens logistiklösningar. Vi ser fram emot ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete," säger Christian Helgesson, VD för XR Bolagen.

Verksamheten för XR drog igång redan efter sommaren 2023 och har nu nått fullskalig produktion. Idag invigdes terminalen officiellt för 200 gäster. Med en toppmodern anläggning och effektivt flöde finns kapacitet att ta emot fler kunder som söker en pålitlig och hållbar logistikpartner.