Mats Nilsson utanför det nya hyvleriet hos XL-BYGG Björka.

Nyöppning av hyvleriet efter branden hos XL-BYGG Björka

Den 25 mars 2022 är ett datum som personalen på XL-BYGG i Björka kommer att minnas länge. På natten knackade nämligen grannen tillsammans med polisen på dörren och meddelade att hyvleriet stod i brand. Trots att brandkåren snabbt var på plats gick byggnaden inte att rädda. Men nu blickar anläggningen framåt då det nya hyvleriet nyligen invigdes.

XL-BYGG Björka är ett familjeföretag och som idag drivs av Mats Nilsson som mer eller mindre är uppväxt inom byggbranschen. 1969 slog dörrarna upp till bygghandeln på den plats som tidigare var familjegården där man bedrev lantbruk.

-Vi började arrendera ut marken då tiden inte fanns att fortsätta bedriva gården. Vi öppnade då butiken då behovet av en lokal bygghandel var stor och efterlängtat, säger Mats Nilsson, som äger XL-BYGG Björka tillsammans med Suzanne Huss.

Det gamla hyvleriet byggdes bara ett par år efter det att butiken och brädgården stod klar då ett tidigare lokalt hyvleri köptes och flyttades över.

-Hyvleriet har alltid varit ett uppskattat inslag i vår verksamhet, av både personal och kunder. Vi lever väldigt mycket på vår service och förmåga att kunna lösa våra kunders utmaningar. Vi har möjlighet att kunna skapa äldre profiler som inte tillverkas idag men även alla möjliga kundanpassade lösningar, säger Mats Nilsson.

Patrik visar prov på specialpanel som han har hyvlat.

Att hyvleriet brann ner var därför ett stort bakslag för verksamheten. XL-BYGG Björka är en av de större privata verksamheterna i kommunen med cirka 25 anställda där enbart hyvleriet sysselsätter två heltidsanställda. Men nu, efter långt och hårt arbete, och ett gott samarbete med många aktörer, kan man äntligen blicka framåt igen.

-Den nya byggnaden blev slutbesiktad vid midsommar och efter det har arbetet fortgått med fokus på hyvleriet och alla maskiner i form av planhyvel, kap- och skivsåg och en plan- och rikthyvel. Egentligen en komplett uppsättning för att tillverka alla trädetaljer till ett hus, från lister till paneler, oavsett profiler och dimensioner, säger Mats Nilsson.

Den nya toppisolerade byggnaden är utrustad med stora portar och räls för att effektivt kunna hantera in- och utflödet av varor och produkter.

-Det är en stor lokal som också skapar möjligheter framåt och vi kan anpassa och utveckla oss om nya behov eller önskemål uppkommer. Vi har också gjort det möjlighet att nu framöver ta tillvara på allt spån som blir över och som nu kan säljas vidare för att producera energi hos den lokala pelletsfabriken, fortsätter Mats Nilsson.

Patrik och Joel monterar de nya rälsen utanför hyvleriet.

Utöver det nya hyvleriet som nu står på plats och har nyinvigts har XL-BYGG Björka under de senaste åren gjort många och stora investeringar. 2015 stod den nya B-hallen klar där allt skivmaterial och alla lister kan förvaras under tak och i värme.

-Under 2016 och 2017 har vi gjort investeringar och förbättringar i vår butik. Vi har en stor och komplett utställning med fönster, dörrar, glaspartier och braskaminer. Vi har också gjort en omprofilering med nya montrar. Vi har nu ett helt annat flöde i butiken och vi har fokuserat på att förbättra och optimera kundupplevelsen, säger Mats Nilsson.

Den stora anläggningen om drygt 35 000 kvm inhyser allting som ett modernt byggvaruhus kan tänka sig behöva och tillsammans med inhyrda kranbilar kan man hjälpa till att leverera till kund. Den största kranbilen klarar dessutom taklyft på upp mot 38 meter vilket gör att man mer eller mindre klarar av de allra flesta jobben.

-Vi försöker hela tiden att ge våra kunder den bästa servicen. Vi vill skapa långsiktiga relationer där vi kan vara med som en rådgivare i deras projekt, från start till mål. Tillsammans som en partner kan vi hjälpa varandra att växa, säger Mats Nilsson.

XL-BYGG Björka är en av de första medlemmarna inom XL-BYGG och förra året firade man 35 år som medlemmar i kedjan. 2021 fick Mats med personal pris som Årets medlem och tidigare har man också belönats med priset som Årets företagare i Kumla kommun.

-XL-BYGG Björka och Mats har alltid varit en aktiv medlem i kedjan med alltifrån engagemang i våra olika råd till representant i styrelsen. De är ett lysande exempel på att våra medlemmar är drivna och duktiga på att skapa lönsamma butiker vilket skapar möjlighet för långsiktiga och framtida investeringar, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.