Foto: Tom Svensson/World Animal Protection Sverige

Statlig utredning vill stänga dörren för kor i lösdrift

Elisabeth Nilsson har på regeringens uppdrag utrett hur konkurrenskraften för svenska livsmedelsproducenter kan öka, med höga djurskyddskrav. World Animal Protection reagerar starkt mot att förslagen, som i dag överlämnas till landsbygdsminister Peter Kullgren, kan innebära ett mycket sämre djurskydd.

Utredningens betänkande Animalieproduktion med hög konkurrenskraft och gott djurskydd (SOU 2024:56) presenterar flera förslag som ska stärka konkurrenskraften inom svensk livsmedelsproduktion. Det handlar bland annat om att minska det totala antalet djurskyddsregler och införa mer flexibilitet för producenterna.

Svenska World Animal Protections generalsekreterare Roger Pettersson har suttit med som en av experterna i utredningen. Han är mycket kritisk till Elisabeth Nilssons förslag, som han anser kan få allvarliga konsekvenser för djurens välfärd.

Det gäller inte minst om den betesrätt som svenska kor haft sedan 1988 delvis avskaffas. Om utredaren får som hon vill, kommer kor som hålls i så kallade lösdriftsanläggningar inomhus inte längre att ha rätt att få vara ute på sommarbete. De skulle istället kunna hållas inne året runt.

Roger Pettersson är mycket förvånad över att Elisabeth Nilsson presenterar det här förslaget, mot bakgrund av det rådande forskningsläget:

”Forskningen är kristallklar om att bete är viktigt för kor. Utevistelsen ger dem större möjlighet att bete sig naturligt, påverkar deras välfärd och hälsa positivt och forskningen visar också att sommarmånaderna på bete är bra för kornas välfärd under den tid de är inomhus”.

Hopp om starkt motstånd

Trots att Elisabeth Nilsson valt att gå fram med en så här långtgående förändring av kornas situation, är Roger Pettersson hoppfull om att det finns ett starkt motstånd mot vad hon kommit fram till:

”Jag räknar med att många av dem som kommer att yttra sig över utredningens förslag står på vår sida, inte minst djurskyddsforskarna. Landsbygdsminister Peter Kullgren har nyligen sagt att han vill att kor ska få komma ut på bete och även Liberalerna har markerat att de vill slå vakt om betesrätten. Förhoppningsvis innebär det här att regeringen inte går på utredarens linje att urholka betesrätten.”

För att stoppa en försämring av betesrätten har World Animal Protection startat namninsamlingen Jag vill beta tillsammans med flera andra organisationer. De namn som samlas in kommer att överlämnas till landsbygdsminister Peter Kullgren under hösten.

World Animal Protection

World Animal Protection arbetar för att stoppa djurs lidande både i Sverige och andra länder. Vi fokuserar särskilt på att hjälpa djuren i livsmedelsindustrins djurfabriker och se till att vilda djur får leva i frihet i sina naturliga livsmiljöer. World Animal Protection arbetar både med opinionsbildning och att praktiskt hjälpa djur.

Här kan du läsa mer om oss: www.worldanimalprotection.se

Roger Pettersson

Generalsekreterare 08-617 79 71

World Animal Protection

World Animal Protection arbetar för att stoppa djurs lidande både i Sverige och andra länder. Vårt arbete handlar särskilt om att hjälpa djuren i matindustrins djurfabriker och se till att vilda djur får leva i frihet i sina naturliga livsmiljöer.

World Animal Protection arbetar både med opinionsbildning och att praktiskt hjälpa djur. Vi stödjer insatser på plats runt om i världen för att hjälpa utsatta djur, som djurvänliga reservat för björnar, elefanter, valar och delfiner. Vi har kontakter med många samarbetspartner, FN, EU, olika länders regeringar och företag.

Genom att arbeta för djurens välfärd bidrar vi också till att lösa akuta globala problem, som klimathotet från djurindustrins stora utsläpp av växthusgaser, skogsskövling och allvarlig smittspridning mellan djur och människor.

World Animal Protection Sverige

Hantverkargatan 5s, 112 21 Stockholm