Word Audio Publishing rekryterar Johanna Rydergren som förläggare

WAPI välkomnar varmt Johanna Rydergren som ny förläggare i teamet! Johanna kommer närmast från HarperCollins. I bokbranschen har hon verkat sedan 2001 i olika roller, från redaktör till förläggare, både som frilansare och anställd på förlag.

– Med sitt breda kontaktnät och sin välutvecklade känsla för litteratur i både ljud- och pappersform är Johanna Rydergren en drömrekrytering för WAPI. Vi har sett och imponerats av vad hon gjort tidigare i sin karriär. Inte minst hos HarperCollins, där hon med stor kunnighet, erfarenhet och engagemang har byggt många framgångsrika författarskap, säger Erik Liedberg, vd på WAPI.

– Vid sidan av vår offensiva internationella expansion förbereder vi nu även en utgivning av fysiska böcker. Det kommer att bli en tajt lista med fokus på våra absolut mest kommersiella titlar. Vi ser fram emot att tillsammans med Johanna även hitta många nya, spännande röster och berättelser, fortsätter Erik Liedberg.

– Med sin tidiga satsning på ljudböcker och offensiva internationella expansion är WAPI ett av branschens mest spännande och visionära förlag. När de nu kompletterar verksamheten med utgivning av fysiska böcker är det extra roligt att bli en del av teamet. Jag ser mycket fram emot att arbeta med förlagets och författarskapens fortsatta utveckling, säger Johanna Rydergren.

WAPI har huvudkontor i Malmö och bedriver utgivning i fem länder, med ytterligare tre i pipelinen för 2021.

Johanna Rydergren tillträder sin nya tjänst 1 juli.