Innan natten är över – Kayo ger ut självbiografi

Innan natten är över – Kayo ger ut självbiografi

Sångerskan och skådespelerskan Kayode ”Kayo” Shekoni har en lång och brokig karriär bakom sig. Och en minst lika intensiv framför sig. I februari 2025 ger hon ut självbiografin Innan natten är över.

För somliga är Kayo mest känd som sångerska i Afro-Dite och discodrottning med hits skrivna av Orup och Niklas Strömstedt. Andra minns henne som skådespelare i kultfilmen ”Pillertrillaren” och som programledare i Fångarna på Fortet. Åter andra har sett henne på Stadsteaterns scen.

Kayo har dock alltid varit förtegen om sitt privatliv. I Innan natten är över berättar hon för första gången om uppväxten i Järfälla och utanförskapet som ett av få svarta barn i Sverige på 60-talet.

Hon skildrar en otrygg barndom: Familjen splittras när brodern kidnappas och är borta i sju år. Kayos trygghet i livet blir dansen, den blir en frizon och vägen bort, mot något större.

I Innan natten är över får vi följa Kayo till discoglittriga showerna och Melodifestivalens scen. Hon berättar drastiskt och med varm humor om händelserna bakom kvällstidningarnas rubriker om ”nakenchock”. Men hon är också öppen om tystnaden som uppstår när tv-kamerorna släckts. Och den som är nyfiken på en ung kvinnas entré i en mansdominerad musikbransch – hon skildrar möten med profiler som Bert Karlsson och killarna i Cheiron-studion – kan se fram emot avslöjande läsning.

Innan natten är över kommer ut 7 februari 2025 som tryckt bok, ljudbok (inläst av Kayo själv) och e-bok.

Mer information: Lovisa Sandberg, marknadschef WAPI, lovisa@wordaudio.se, 070–7728963.