Mästerlig matinélyssning! Äventyrsdeckare i 1700-talets Göteborg, inläst av Fredde Granberg

Nyhet -

"Jag ville med Skymningsdåd skriva en historisk äventyrsdeckare. Tänk dig en Pirates of the Caribbean fast utan Johnny Depp utan istället med en kärlekskrank polis i 1700-talets Göteborg som huvudperson."

Så beskriver författaren Marie-Louise Fritzén sin nya äventyrsdeckare Skymningsdåd som nyligen kommit ut som ljudbok, inläst av Fredde Granberg. Det är härlig sensommarlyssning för alla som vill drömma sig bort och fantisera om hur det kan ha varit i Göteborg i slutet av 1700-talet.

Om Skymningsdåd
Göteborg 1798. Staden är bullrig och stimmig. Mitt under en föreställning på teatern hittas en man död på scenen. I publiken sitter den ofrivillige polisbetjänten Christian Kanterlind som där och då dras in i sin första mordutredning inom ett polisväsende under omorganisation. Det visar sig inte helt lätt att upprätthålla lagen. Dessutom ställer Christians svaghet för vackra kvinnor till det, men ger honom lika oberäkneliga som oväntade bundsförvanter.

Hör hovar klappra och mantlar svepa i ett dimmigt Göteborg. Denna rafflande och underhållande äventyrsdeckare Skymningsdåd är första delen i serien "Lejonet och Kronan". Om det finns något som heter matinélyssning så passar denna berättelse perfekt in, mästerligt inläst av Fredde Granberg.

Marie-Louise Fritzén är författare och konstnär. Hon har ett stort historieintresse, främst för tidsepoker med liberala värderingar och hoten mot dessa och skriver gärna om starka kvinnogestalter. Bland hennes tidigare utgivning märks den historiska romanen Ljusets väktare och spökhistorien De som blev kvar.

För recensionsexemplar eller intervju, kontakta Lovisa Sandberg, 070-772 89 63, lovisa@wordaudio.se.

Omslag: Miroslav Sokic
Författarfoto: Anna-Lena Lundqvist