Foto från Bokmässan 2023. Fotograf: Niklas Maupoix

Bokmässan 2024: Ny scen lyfter ljudboken

Dubbelt så många böcker konsumeras idag i ljud som i tryckt form. Det speglas inte i litteraturbevakningen. Därför har en rad svenska förlag gått samman och skapar nu en gemensam ljudboksscen under årets Bokmässa.

På scenen kommer författare att samsas med branschprofiler, inläsare och ljudboksproducenter. Syftet är att erbjuda underhållande, dynamiska och roliga samtal över förlagsgränserna som skapar en möjlighet för lyssnarna att träffa sina favoritförfattare och inläsare. Det kommer också att bjudas på trendspaning, samtal med hängivna lyssnare och snabbkurser i att skriva för ljud.

WAPI tar rollen som projektledare och bygger programmet i samarbete med en rad förlag och ljudboksaktörer, än så länge: Bokfabriken, Saga Egmont, Harper Collins, Lind & Co, Pia & Co, Mondial, Natur & Kultur, Publizon och Nuanxed.

– Vi vill med ljudboksscenen skapa en mötesplats för såväl de som skriver som de som lyssnar hängivet. Att få träffa författaren bakom ens favoritbok är en upplevelse för alla, oavsett om man läser eller lyssnar, säger Lovisa Sandberg, marknadschef på WAPI.

– Äntligen får alla ljudboksälskare en egen plats på Bokmässan. Att flera starka ljudboksaktörer har gått samman ger satsningen extra tyngd och en stor variation i programmet, säger Oskar Ekström, programchef på Bokmässan.

För mer information:
WAPI (Word Audio Publishing International)
lovisa@wordaudio.se