Lotta Svensson är delägare i NA Svensson, en av Sveriges Fria Bygghandlare.

Sveriges Fria Bygghandlare berättar historier ur verkligheten

Sveriges Fria Bygghandlare består av fria entreprenörer, med närmare 70 anläggningar runt om i landet och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Alla delägare bestämmer själva över sina anläggningar. De fattar sina egna beslut och behöver inte ta hänsyn till beslut som fattas på ett centralt huvudkontor någon helt annanstans.

Om någon av dem vill starta ett finsnickeri eller satsa på material till Sveriges slöjdsalar, så kan ingen hindra dem. De är helt enkelt fria att göra precis det som är mest angeläget på just deras lokala ort och det som efterfrågas av deras kunder.

Varje anläggning skriver sin egen historia och först ut är historien om NA Svensson som, förutom att driva bygganläggningar i Nyköping, Vagnhärad och Huddinge, nu också förvärvat Sveriges kanske finaste färgaffär, Måleributiken i Alvik.

– Vi hade länge sneglat på Måleributiken i Alvik, dels för att den är så fantastiskt fin, men också för att de som jobbar där har samma inställning som vi, berättar Lotta Svensson, delägare och barnbarn till Nils August Svensson som grundade bygghandeln i Nyköping 1892.

Konceptet från Måleributiken i Alvik integreras nu på anläggningarna i Huddinge, Vagnhärad och Nyköping, för att kunna erbjuda samma expertservice där som i Alvik. Något som uppskattas av de befintliga proffskunderna.

– Det kändes viktigt för oss att göra den här satsningen och hade vi varit en del av en toppstyrd kedja så hade vi nog inte fått det. Men nu är ju vi en av Sveriges Fria Bygghandlare, så vi är fria att göra det som vi känner är bäst för att hjälpa våra lokala kunder, säger Lotta.

Se filmen om NA Svensson: NA Svensson - en av Sveriges Fria Bygghandlare

Sveriges Fria Bygghandlare AB, fd Woody Bygghandel AB, har rötter som går tillbaka till 1940-talet och är därmed ett av Sveriges äldsta företag inom frivillig fackhandel. Idag samlar företaget 33 delägarföretag, med ca 70 anläggningar runt om i Sverige och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Sveriges Fria Bygghandlare AB ägs av fria entreprenörer som fattar sina egna beslut, mitt i den verklighet där de lever och verkar. Samtidigt som de har en stark gemenskap och ett nära samarbete med de andra delägarna, inte minst inom inköp, marknadsföring, försäljning, utbildning och hållbarhet.

Presskontakt Styrelseordförande/t.f. vd 070-715 67 41

Sveriges Fria Bygghandlare AB, fd Woody Bygghandel AB, har rötter som går tillbaka till 1940-talet och är därmed ett av Sveriges äldsta företag inom frivillig fackhandel. Idag samlar företaget 34 delägarföretag, med ca 70 anläggningar runt om i Sverige och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Sveriges Fria Bygghandlare AB ägs av fria entreprenörer som fattar sina egna beslut, mitt i den verklighet där de lever och verkar. Samtidigt som de har en stark gemenskap och ett nära samarbete med de andra delägarna, inte minst inom inköp, marknadsföring, försäljning, utbildning och hållbarhet.