På bilden syns från vänster, Fredrik Bergh VD NP Nilsson, Björn Törngren VD Hejdes, Christer Törngren ägare Hejdes och Peter Nidelius ägare NP Nilsson.

Företagsaffärer inom den fria gemenskapen

NP Nilsson, en av de största delägarna inom Sveriges Fria Bygghandlare, stärker nu sin position i södra Sverige ytterligare genom förvärvet av Hejdes Trävaru AB med tre anläggningar i Skåne. Och eftersom Hejdes också är en del av Sveriges Fria Bygghandlare, stannar de kvar i gemenskapen, samtidigt som den starka entreprenörs- och familjeföretagskulturen på anläggningarna bibehålls.

Det finns många gemensamma nämnare mellan NP Nilsson och Hejdes. Båda är familjeföretag med lång historia och båda är certifierade träexperter som brinner för att hjälpa sina lokala proffskunder genom alla typer av byggprojekt. Dessutom är båda delägare i Sveriges Fria Bygghandlare.

Förvärvet, som träder i kraft 1 september, innebär att NP Nilsson fortsätter sin expansion och befäster sin starka ställning i södra Sverige. Ett strategiskt, och naturligt, beslut enligt Fredrik Bergh, vd på NP Nilsson.

– Vi känner folket på Hejdes sen länge, så när möjligheten öppnade sig för oss att förvärva Hejdes kändes det väldigt naturligt för både dem och oss. Våra företag har liknande bakgrund, kultur och struktur. Malmö och hela regionen är en prioriterad marknad för oss. Vi tycker samtidigt att Kävlinge är en spännande kommun med en optimistisk framtidstro och vi ser verkligen fram emot att komma igång, säger Fredrik Bergh.

Att det är just NP Nilsson som tar över verksamheten välkomnas av såväl Hejdes ägare Christer Törngren, som av hans son Björn Törngren, vd på Hejdes.

– NP Nilsson är, precis som vi, ett anrikt familjeföretag och vi vet att de har det som krävs för att förvalta det vi under många år byggt upp, och att utveckla det vidare. Det är förstås positivt för både personalen och kunderna att det är en aktör med likartade värderingar och synsätt som tar över, säger Björn Törngren, vd på Hejdes Trävaru AB.

Även Johan Rosendahl, tf vd och styrelseordförande i Sveriges Fria Bygghandlare, är glad att Hejdes anläggningar stannar kvar inom gemenskapen.

– Både NP Nilsson och Hejdes är urtypen för vad vår gemenskap står för. Båda företagen har i generationer varit fria att fatta sina egna beslut och jag tror inte att medarbetarna på Hejdes hade trivts särskilt bra om de blivit uppköpta av någon av de toppstyrda kedjorna. Och inte deras kunder heller, avslutar Johan Rosendahl.

Sveriges Fria Bygghandlare AB, fd Woody Bygghandel AB, har rötter som går tillbaka till 1940-talet och är därmed ett av Sveriges äldsta företag inom frivillig fackhandel. Idag samlar företaget 34 delägarföretag, med ca 70 anläggningar runt om i Sverige och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Sveriges Fria Bygghandlare AB ägs av fria entreprenörer som fattar sina egna beslut, mitt i den verklighet där de lever och verkar. Samtidigt som de har en stark gemenskap och ett nära samarbete med de andra delägarna, inte minst inom inköp, marknadsföring, försäljning, utbildning och hållbarhet.

Presskontakt Styrelseordförande/t.f. vd 070-715 67 41