Bygma Gruppen expanderar

För tio år sedan, det vill säga 1998, tog det danska byggmaterialkoncernen Bygma Gruppen A/S steget in i Sverige genom att förvärva Trollbäckens Trä.

Idag finns det helägda dotterbolaget Bygma Gruppen AB representerade på sju orter, varav fem anläggningar i Stockholmstrakten: Tyresö, Spånga, Upplands Väsby och Danderyd, en i Eskilstuna samt två nyförvärvade anläggningar i södra Norrland nämligen Sundsvall och Örnsköldsvik.
– Vi har förvärvat Bäcklunds Bygg av B&B Tools AB, vilket är helt i linje med vår vision att expandera och utöka antalet anläggningar i Sverige, berättar Urban Johansson, vd för Bygma Gruppen AB.
Bäcklund omsatte förra året 175 miljoner kronor och hade en personalstyrka på 49 personer. Tillsammans sysselsätter Bygma Gruppen 150 personer i Sverige och har en omsättning på 540 miljoner kronor.

Festligt firande

När tidningen Speak ringer har Bygma Trollbäcken precis firat sitt 10 års jubileum. Torsdagen den 13 november inleddes med leverantörsmässa med många erbjudanden till yrkeskunderna som är deras primära målgrupp. Naturligtvis kunde även den medvetne ”gör-det-självaren” göra kloka inköp. På kvällen var det dags för personalen att svida om för att tillsammans med de 350 inbjudna kunderna och leverantörerna avnjuta en 3-rätters meny och högklassig underhållning med Wallmans on Tour. Som pricken över i-et avslutades kvällen med ett färgsprakande fyrverkeri.

För att fira förvärvet av Bäcklunds Bygg i Sundsvall och Örnsköldsvik arrangerades dagen därpå fredagen den 14 november, även där leverantörsmässa i respektive stad.
– Det är roligt att vi fick ett sådant bra gensvar på både utskicken om våra mässor och att festen blev så lyckad, fortsätter Urban som tidigare arbetat hos Beijer Byggmaterial i 12 år. Sedan två år tillbaka har han det övergripande ansvaret för svenska Bygma Gruppen. Den stora skillnaden mellan Beijer och Bygma Gruppen är enligt Urban ägarstrukturen. Inom Interpareskedjan finns en lokal förankring och ett lokalt engagemang – även om flera anläggningar har samma ägare.

En kort historik

Bygma Grupen AB är som sagt ett helägt dotterbolag till den danska koncernen Bygma Gruppen A/S. Företaget, som från början var ett agenturföretag grundades 1952 under namnet Hjalmar Wennerth A/S i Köpenhamn. Redan på den tiden hade företaget kontakt med Sverige som representanter för en rad stora svenska sågverk. 1960 övergår företaget i Scandinova A/S som säljer byggmaterial till byggbranschen. Året därpå blir de agenter för brasilianska statens exportorganisation och börjar sälja det populära kvistfria träet Parana Pine, vars stammar är på cirka 35 meter!

Under 1960-80-talet fortsätter expansionen genom köp av noga utvalda trävaruhandlare. 1992, samma år som Scandinova köper Steen Præst Trælast i Grenå byter företaget namn till Bygma och logotypen med huset skapas. Under 1990-talet förvärvas ytterligare trävaruhandlare på hemmaplan och 1994 når Bygmas omsättning miljardstrecket. Fyra år senare, 1998 är omsättningen 1,8 miljarder danska kronor och man tar nu steget över till Sverige genom förvärv av Trollbäckens Trä i Tyresö, utanför Stockholm. 2002 firar man 50-årsjubileum och organisationen består då av 43 trävaruhandlare, varav fyra i Sverige. Trollbäckens Trä har fått sällskap av Spånga Byggmarknad, Rondellens Byggvaror i Upplands Väsby och Danderyds Byggmaterial.
2003 slår man ihop alla Bygmas trävaruhandlare och byggmarknader ihop till en koncern

– Bygma Gruppen med totalt 52 anläggningar, indelade i fyra regioner, var och en med sin egen regionchef.

2006 tillträder tidigare ekonomichefen Peter Christiansen som VD. Han är son till Lars Børge Christiansen, som började sin karriär som lärling på en brädgård i Skagen. 1952 börjar han hos agenturföretaget Hjalmar Wennerth A/S, som han kort därefter övertar och två år semare ansvarar han för den fortsatta driften.

Omsättningen uppgår 2006 år till 4,3 miljarder danska kronor och samma år påbörjas strategiarbetet för framtidens Bygma – ett synligare och starkare Bygma!
Den nya strategin och profilen blir klar och ska nu presenteras. Detta gör man i Idrottens Hus i Velje. För första gången i Bygmas historia finns alla medarbetare från båda sidor sundet samlade. 2007 blir därmed startskottet till det nya och moderna Bygma. Samma år förvärvas Östra Brädgården i Eskilstuna och 2008 övertas Bäcklunds Bygg i Sundsvall och Örnsköldsvik. ByggMa Koncernen har idag har ca. 1 500 anställda, fördelat på 55 anläggningar i Danmark och Sverige. Koncernen omsätter c:a 5,9 miljarder sek.

De svenska bygghandelsanläggningarna Trollbäckens Trä, Spånga Byggmarknad, Do It Danderyd och Rondellen har samtliga varit delägare i Interpares och Do It Danderyd var tidigare en Woody-butik. Idag marknadsför sig samtliga av Bygma Gruppens anläggningar under eget varumärke och egen företagsidentitet.

Interpares är Sveriges äldsta frivilliga fackhandelskedja och har runt 50 byggmaterialhandlare som Delägare. Dessa kontrollerar 100-talet anläggningar runt om i Sverige, vilket gör Interpares till den största byggmaterialhandelskedjan i landet.

Interpares skall bedriva verksamhet som förbättrar ägarföretagens konkurrenskraft och lönsamhet på kort och på lång sikt. Interpares skall även följa och medverka
i utvecklingen inom byggbranschen, och därvid tillvarata
Delägarnas intressen. Kedjan vänder sig främst till lokala
professionella byggbolag men kundkretsen spänner mellan lokala konsumenter till professionella byggbolag på riksplanet.

Presskontakt Styrelseordförande/t.f. vd 070-715 67 41

Sveriges Fria Bygghandlare AB, fd Woody Bygghandel AB, har rötter som går tillbaka till 1940-talet och är därmed ett av Sveriges äldsta företag inom frivillig fackhandel. Idag samlar företaget 34 delägarföretag, med ca 70 anläggningar runt om i Sverige och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Sveriges Fria Bygghandlare AB ägs av fria entreprenörer som fattar sina egna beslut, mitt i den verklighet där de lever och verkar. Samtidigt som de har en stark gemenskap och ett nära samarbete med de andra delägarna, inte minst inom inköp, marknadsföring, försäljning, utbildning och hållbarhet.