Woody Bygghandels VD Peter Sjödahl (nummer två från vänster) tillsammans med Magnus Brorsson, IT-chef Woody Bygghandel, Martin Balkhed och Åsa Balkhed.

Balkheds Bygg & Djurfoder blir en del av Woody Bygghandel

Woody Bygghandel får från och med april en ny delägare och anläggning i Balkheds Bygg & Djurfoder i Markaryd. Anläggningen är liksom många andra Woody-anläggningar ett familjeföretag med stark lokalanknytning och startades av Inger-Marie och Krister Balkhed 1985.

Sedan 2017 är det syskonen Åsa och Martin Balkhed som driver anläggningen som omsätter ca 40 miljoner kronor varav ca 30 miljoner är byggmaterial. Åsa Balkhed berättar att det finns flera skäl att man efter tre år utan kedjeanslutning har valt att bli en del av Woody Bygghandel.

– Woody är ett starkt varumärke som stärker oss i profilering gentemot våra konkurrenter. Vi blir också en del av en stark inköpsorganisation där vi kan erbjuda konkurrenskraftiga priser på ett attraktivt sortiment av byggvaror. Vi får automatiska prisuppdateringar två gånger i veckan, vilket besparar oss mycket arbete.

Peter Sjödahl som är VD på Woody Bygghandel kommenterar:

– Balkheds Bygg & Djurfoder är ett välkommet tillskott till Woody. Anläggningen ger oss närvaro i ett geografiskt intressant område och Åsa, Martin och deras personal har ett härligt engagemang för sina kunder. För att stärka Woodys position på marknaden för vi diskussioner med andra handlare runtom i landet.

Balkheds Bygg & Djurfoder kommer att få tillägget ”en del av Woody Bygghandel” i sitt namn. Utöver sitt byggsortiment erbjuder man, som namnet antyder, också foder för såväl husdjur som boskap, vilket har visat sig vara en framgång på den lokala marknaden. Anläggningen har en butiksyta på 1100 kvm och en lageryta på 1300 kvm.

För mer information:

Åsa Balkhed, VD på Balkheds Bygg & Djurfoder: 0433-16054 eller asa@balkheds.se

Peter Sjödahl, VD på Woody Bygghandel: 0720-77 36 53 eller peter.sjodahl@woody.se

Woody Bygghandel är en frivilligkedja inom byggmaterial med 6 miljarder i omsättning och fler än 90 anläggningar som har ett tydligt fokus på proffskunden och den medvetne konsumenten. Kedjan ägs av lokala entreprenörer som samarbetar inom områden såsom inköp, marknad, IT, miljö och utbildning. Mer info på www.woody.se

Presskontakt Styrelseordförande/t.f. vd 070-715 67 41

Sveriges Fria Bygghandlare AB, fd Woody Bygghandel AB, har rötter som går tillbaka till 1940-talet och är därmed ett av Sveriges äldsta företag inom frivillig fackhandel. Idag samlar företaget 34 delägarföretag, med ca 70 anläggningar runt om i Sverige och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Sveriges Fria Bygghandlare AB ägs av fria entreprenörer som fattar sina egna beslut, mitt i den verklighet där de lever och verkar. Samtidigt som de har en stark gemenskap och ett nära samarbete med de andra delägarna, inte minst inom inköp, marknadsföring, försäljning, utbildning och hållbarhet.