Wolt växer i Stockholm - öppnar tjänsten i Skärholmen och Kungens Kurva

Wolt växer i Stockholm - öppnar tjänsten i Skärholmen och Kungens Kurva

Handelsplattformen Wolt finns från och med igår tillgänglig för hungriga stockholmare bosatta i Skärholmen och Kungens Kurva, som nu kan njuta av fantastisk mat från de bästa lokala restaurangerna inom loppet av 30 minuter från att beställningen görs. Kunderna kan dessutom beställa hem matvaror och andra produkter från bolagets virtuella livsmedelsbutiker Wolt Market.

Wolt växer i Sverige och i Stockholm. Nyligen meddelade man att bolagets prenumerationstjänst Wolt+ finns tillgängligt i samtliga svenska städer som Wolt finns representerade i. Årets första kvartal var dessutom mycket framgångsrikt för handelsplattformen, där antalet ordrar ökade med 40 procent jämfört med det första kvartalet 2022.

Sedan igår finns Wolts tjänst alltså tillgänglig för kunder som bor i Skärholmen och Kungens Kurva, vilket var en viktig strategisk milstolpe för Wolts närvaro i Storstockholm. Johan Grönvall är VD för Wolt i Sverige och säger:

- Att fortsätta utöka vår täckning, både nationellt och lokalt, är en strategisk prioritet för oss. Som ett nästa steg i expansionen av Storstockholm känns det fantastiskt att äntligen kunna erbjuda invånarna i Skärholmen och Kungens Kurva riktigt bra mat inom 30 minuter. Under resten av året planerar vi att tillgängliggöra tjänsten för ytterligare 200 000 stockholmare och hoppas på samma positiva respons från dem.

När tjänsten öppnade upp igår var det ett gäng restauranger som stod klara att leverera sina olika maträtter. Några av dessa är Peperoni, German Döner Kebab Skärholmen, 4 Corners och Sushikungen. Men betydligt fler är på gång och nya restauranger kommer dyka upp i Wolts app i Skärholmen och Kungens Kurva de närmaste dagarna.

Wolt erbjuder även kunder i dessa områden hemleverans av matvaror och andra produkter genom Wolt Market, företagets egna virtuella livsmedelsbutiker. Wolt Market lanserades i Sverige för ca ett år sedan, och finns idag representerat i Stockholm och Örebro.

Johan Grönvall fortsätter:

- Efterfrågan i Hägerstensområdet har länge varit stor, därför kändes det som ett givet nästa steg att expandera leveransområdet till Kungens Kurva och Skärholmen. Skärholmen är en väldigt levande och dynamisk stadsdel, som vi tror har en spännande framtid framför sig. Här finns flera av våra existerande partners sedan länge men även välbesökta lokala pärlor som Arya Restaurang och German Döner Kebab. Kungens Kurva å andra sidan är en av Storstockholms mest levande handelsplatser och ett bra exempel på en plats där vi tror att vi kan bidra med en positiv utveckling i deras fortsatta digitaliseringsresa.

Wolt är ett Helsingforsbaserat techföretag som gör det otroligt enkelt att upptäcka och få den godaste maten samt de bästa produkterna levererade från lokala restauranger och butiker direkt till dig. Wolts uppdrag är att göra städer till bättre ställen för både kunder, lokala restauranger, butiker, samt kurirpartners. Wolts plattform gör det enkelt för kunder att beställa vad de behöver från en app, för det lokala näringslivet att öka sin försäljning samt för kurirpartners att tjäna pengar flexibelt. För att möjliggöra detta utvecklar Wolt ett stort utbud av tekniska lösningar inom lokal logistik, betalning och detaljhandel samt driver sina egna livsmedelsbutiker under varumärket Wolt Market. Wolt grundades 2014 och gick samman med DoorDash 2022. DoorDash är verksamma i 27 länder idag, varav 23 är med Wolts produkter och varumärke.