Wolt storsatsar på livsmedel - lanserar nordisk kampanj

Wolt storsatsar på livsmedel - lanserar nordisk kampanj

Idag drar den digitala handelsplattformen Wolt igång sin största livsmedelskampanj hittills, och den omfattar Sverige, Norge och Danmark. Bakgrunden ligger i det växande intresset man ser för livsmedel på plattformen, där ordertillväxten ligger på ca 50 procent från april i fjol. Inom ramen för kampanjen anordnar man dessutom en digital skattjakt där en enskild person vinner 50 000 kr att handla livsmedel för.

Livsmedel är en av de produktkategorier som växer allra mest hos Wolt. Från april 2023 till april 2024 har antalet livsmedelsbeställningar ökat med över 50 procent. Den drivande faktorn i detta är den stora mängd av livsmedelsbutiker som anslutit till plattformen det senaste året. Idag finns det nästan fyra gånger så många livsmedelsbutiker på Wolt som för ett år sedan, och det inkluderar allt från Wolts egna virtuella livsmedelsbutiker Wolt Market till mer etablerade kedjor som Coop och ICA.

Johan Grönvall är VD för Wolt i Sverige och tror att trenden beror på högt ställda förväntningar hos dagens konsumenter:

- Det är fantastiskt roligt att se att livsmedel går så pass bra på vår plattform. Jag tror att detta beror på att användare av digitala tjänster som vår numera förväntar sig att få allt möjligt hemlevererat inom en halvtimme, precis som med restaurangmat, som vi kanske är mest kända för. När det gäller livsmedel ser vi allt från sporadiska inköp för fredagsmys till stora veckohandlingar. Det är både bekvämt och tidsbesparande, med mycket korta leveranstider och leverans direkt till där du befinner dig. Detta har livsmedelskedjorna också insett, och vår tjänst fungerar som ett utmärkt komplement till deras egna digitala shoppinglösningar.

Gurka och gräddfil bland de vanligaste varorna
Wolt har tittat närmare på vilka livsmedelsprodukter som har sålts mest på plattformen under de senaste sex månaderna. Den klara vinnaren än gurkan, följt av bananer och Pepsi Max. Wolt kan också se att de flesta beställningarna av livsmedel sker mellan kl 17.00 och 18.00, vilket indikerar att det görs när man är på väg hem från jobbet - och kanske inte har lust eller tid att stå kö i en traditionell livsmedelsbutik.

Kampanj med digital skattjakt
Idag drar man igång en stor kampanj i Sverige, Norge och Danmark som bland annat inkluderar en typ av skattjakt där Wolts användare ska hitta tio siffror som utgör en kod till ett digitalt bankvalv. Den som först löser koden och öppnar valvet belönas med 5 000 EUR att handla livsmedel för på Wolts plattform. Siffrorna till koden kommer att släppas med olika ledtrådar och på flera olika sätt, bl.a. genom digital annonsering, i utomhusreklam samt Wolts egna app och sociala medier.

Kampanjen drar igång idag och avslutas den 16 juni.