Glöm trerätters – på alla hjärtans dag väljer svenskarna pizza och cheeseburgare

På måndag är det alla hjärtans dag, en dag som traditionellt förknippas med blommor och choklad. På leveransplattformen Wolt visar det sig att beställningarna inte bara gäller blommor och choklad, förra året var det nämligen vesuvio och cheeseburgare som toppade försäljningslistan.

Fjolårets alla hjärtans dag genererade ett exceptionellt högt tryck på Wolts plattform, så väl i Sverige som på övriga marknader. Inför förra årets dag gjorde Wolt en storsatsning på blomsterleveranser, vilket uppskattades av många kunder som önskade få en bukett hemlevererad med kort varsel.

– I år har Wolt fortsatt fokus på att möta våra kunders efterfrågan på blommor, samt även choklad och presentartiklar. Vi har breddat vårt utbud av butiker på plattformen sedan förra året och nu finns det till och med möjlighet att beställa hem kondomer och sexleksaker. Vi kör dessutom på kärleksveckor just nu med fina rabatter från butiker och restauranger, säger Ylwa Pettersson, kommunikationschef på Wolt.

Förutom blommor beställdes det hem en hel del mat på alla hjärtans dag under 2021. Cheeseburgare och vesuvio-pizzor toppade försäljningslistorna följt av risotto och quesadillas. Dagen till ära omsatte Wolt dubbelt så mycket jämfört med året innan. Retailförsäljningen av blommor och livsmedel ökade mest, hela åtta gånger jämfört med 2020.

Nytt samarbete med Hedh-Escalante Chocolatier i Malmö
Från nästa vecka kan Wolt dessutom erbjuda kunder i Malmö att beställa hem kvalitetschoklad från lokala tillverkaren Hedh-Escalante Chocolatier inför den stora dagen.

– Vi är väldigt glada över att få inleda ett samarbete med Wolt, det är en modern och effektiv plattform för snabba hemleveranser. Att få lansera samarbetet inför alla hjärtans dag, då choklad är en populär gåva känns ännu mer rätt i tiden. Nu kan vi nå fler kunder och erbjuda vår produkt till ännu fler chokladälskare som uppskattar hög kvalité, säger Katarina Lilja, Sälj- och marknadsansvarig på Hedh-Escalante Chocolatier.

Topplista maträtter under alla hjärtans dag 2021:

1. Pizza - Vesuvio var storfavoriten!
  2. Cheeseburgare
  3. Risotto
  4. Quesadillas

Wolt grundades i Helsingfors, Finland, år 2014. Bolaget har idag verksamhet i 23 länder och över 210 städer och serverar mat från ca 55 000 restauranger via mer än 125 000 kurirpartners.

Wolt har sedan starten belönats med flera utmärkelser, såsom Apple Editors’ Choice Winner och “Hottest Startup in Europe” av Wired. Under 2020 korade Financial Times företag till Europas näst snabbast växande bolag alla kategorier (mellan åren 2015-2018). Under 2017 blev företaget nominerat till årets Food Tech-bolag vid Nordic Startup Awards. Bland bolagets investerare märks EQT Ventures och Skype-grundaren Niklas Zennström.