Europeisk studie visar att plattformsarbetare vet vad de vill - men blir inte hörda av politikerna

Under det svenska EU-ordförandeskapet förhandlas just nu plattformsdirektivet, vilket avgör framtidens arbetsvillkor för tusentals plattformsarbetare i Sverige och i EU. En europeisk undersökning av fler än 6000 plattformsarbetare visar att färre än hälften anser att beslutsfattare lyssnar på dem, där en majoritet skulle överväga att byta jobb om de tvingades till anställning utan dagens flexibla villkor.

Techföretaget Wolt publicerar idag resultatet av en undersökning i 15 EU-länder, där även svenska plattformsarbetare ingår. Syftet med undersökningen är att förstå vad Wolts kurirer i Sverige och resten av EU tycker om det föreslagna plattformsarbetsdirektivet och om plattformsarbete i allmänhet, för att på bästa sätt kunna bistå de beslutsfattare som arbetar fram plattformsdirektivet.

”Vi ser EU:s initiativ som en fantastisk möjlighet att skapa efterlängtad tydlighet på den svenska marknaden och förbättra plattformsarbete för alla. Men för att bli framgångsrik måste lagstiftningen spegla vad plattformsarbetarna själva vill ha, där Sverige nu har en unik chans att bidra med den kunskapen för att sy ihop detta under det svenska EU-ordförandeskapet”, säger Johan Grönvall, VD på Wolt i Sverige.

Kurirer hoppas att det nya plattformsdirektivet kommer skydda deras frihet samtidigt som det möjliggör bättre skydd och förmåner för egenföretagare, där 78 procent skulle överväga att sluta om dagens flexibilitet togs bort.

Resultaten från undersökningen är tydliga. Vi hoppas att dessa insikter uppmuntrar beslutsfattare att minska klyftan mellan dem själva och plattformsarbetarna. Det finns fortfarande tid för att få de som faktiskt berörs mer involverade i lagstiftningsprocessen, men då måste regeringen agera nu” säger Johan Grönvall.

Enligt plattformsarbetarna är ett tvång in i anställning inte rätt sätt att säkerställa bättre skydd. Den frihet och den flexibilitet som följer med att vara egenföretagare är viktig för plattformsarbetare. En majoritet av de tillfrågade föredrar det framför den trygghet som följer med att vara anställd.

• Undersökningen visar att det finns en klyfta mellan beslutsfattare och plattformsarbetare. Bara 23% har hört talas om EU:s initiativ och färre än hälften, 40%, känner att deras åsikter och tankar beaktas av beslutsfattare.
  • 78% skulle överväga att sluta arbeta på plattformen om de tvingades till anställning utan dagens flexibilitet.
  • 88% vill att den nya lagen skyddar plattformsarbetarnas frihet att välja när de arbetar, vilka uppgifter de accepterar och vilket företag de vill arbeta för.
  • Fyra av fem anser att den nya lagen borde möjliggöra för plattformsföretag att ge bättre skydd och förmåner, såsom försäkringar, till de som tar uppdragen.
  • Samtidigt ansåg 75% att lagen borde förbättra skyddet för egenföretagare, till exempel genom kollektiv förhandlingsrätt.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan februari och mars 2023 av Taloustutkimus, ett av Nordensde största marknadsundersökningsföretag. Undersökningen genomfördes i 15 europeiska länder för att förstå hur de som arbetar som kurirer ser på den föreslagna lagstiftningen. Enkäten skickades ut till kurirer som hade gjort minst en Wolt-leverans under de senaste tre månaderna i Kroatien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Grekland, Ungern, Lettland, Litauen, Malta, Polen, Slovakien, Slovenien, och Sverige. Alla hade lika möjlighet att svara på enkäten och deras svar var anonyma. Totalt inkom 6811 svar. För Sverige var antalet svar 150.

Wolt är ett Helsingforsbaserat techföretag som gör det otroligt enkelt att upptäcka och få den godaste maten samt de bästa produkterna levererade från lokala restauranger och butiker direkt till dig. Wolts uppdrag är att göra städer till bättre ställen för både kunder, lokala restauranger, butiker, samt kurirpartners. Wolts plattform gör det enkelt för kunder att beställa vad de behöver från en app, för det lokala näringslivet att öka sin försäljning samt för kurirpartners att tjäna pengar flexibelt. För att möjliggöra detta utvecklar Wolt ett stort utbud av tekniska lösningar inom lokal logistik, betalning och detaljhandel samt driver sina egna livsmedelsbutiker under varumärket Wolt Market. Wolt grundades 2014 och gick samman med DoorDash 2022. DoorDash är verksamma i 27 länder idag, varav 23 är med Wolts produkter och varumärke.