Det här är Eskilstunas matfavoriter 2023

Leveransplattformen Wolt har tagit fram statistik* för vad invånarna i Eskilstuna har beställt mest av under 2023. Statistiken omfattar både de populäraste restaurangerna och de mest beställda maträtterna. Och det är en maträtt som verkligen sticker ut.

Det är kebabtallriken som är den klara vinnaren över de mest beställda maträtterna för hemleverans när Wolt summerar året i Eskilstuna. Det har beställts nästan dubbelt så många kebabtallrikar som rätten som ligger på plats nummer två på listan, som är pizzasallad.

Erik Lindham är kommunikationschef på Wolt och säger:

- Kebabtallriken är en perfekt kombination av grillat kött, grönsaker och det tillbehör man gillar mest, vanligtvis ris eller pommes frites. Lägg därtill riktigt smarriga såser och man har en måltid som funkar i alla lägen. Det är spännande att se att kebabtallriken är så populär i Eskilstuna. Det sticker ut rejält från rikssnittet, där kebabtallriken ligger på en blygsam plats nummer sexton.

Nedan är de fem mest populära maträtterna att beställa via Wolt i Eskilstuna under 2023 i fallande ordning:

1. Kebabpizza
    2. Pizzasallad
    3. Cheeseburgare
    4. Kebabpizza
    5. Vesuvio

Wolt har även tagit fram statistik på de mest populära restaurangerna att beställa hem mat från, i Eskilstuna. På listan finns såväl de stora kedjorna som lokala favoriter.

De fem populäraste restaurangerna i Eskilstuna (ej i ordning):

• Billy Boys
    • McDonald’s Tuna Park
    • MAX Tuna Park
    • Phoenix Restaurang & Pizzeria
    • McDonald’s Cityhuset

*Statistiken omfattar tusentals beställningar gjorda på Wolts plattform i Eskilstuna från och med 1 januari till och med 18 december 2023.

• Vetenskap, teknik

• Eskilstuna