Svenska entreprenörer satsar i Winefinder

Winefinder som grundades 2005 erbjuder genom winefinder.com Nordens största sortiment av kvalitetsviner direkt hem till dig. Bolaget har också ett samarbete med City Gross, där kunder kan hämta eller få vinet hemkört tillsammans med City Gross matleverans.

Bolaget lanserade sin e-handelstjänst år 2007 och har vuxit stadigt sedan dess. Marknaden för kvalitetsviner i prisintervallet över hundra kronor per flaska omsätter ca 4 miljarder kronor på den svenska marknaden, och är den varukategori som växer mest i Sverige.

• Svenskarna upptäcker i allt större grad kombinationen av bekvämlighet, service och det enorma kvalitetssortiment som Winefinder erbjuder. Vi anser därför att Winefinder nu är redo att växa exponentiellt. Vi har arbetat i åratal med att förfina vårt sortiment, vår e-handelsbutik och med alla system och processer för att verkligen stå redo, kommenterar Ole Nielsen, grundare och VD.
  • Därför är det oerhört glädjande att nu få in expansionskapital och ett gäng starka entreprenörer som nya delägare och kompanjoner, tillägger han.

De nya ägarna är Risentas f d huvudägare med Alex Tengvall i spetsen, samt grundarna av Jadestone – en av Sveriges ledande leverantörer inom kasinospelbranschen – som de sålde till amerikanska börsnoterade WMS år 2012.

• Vi förstärker bolaget både med kapital och med kompetens. Vi kombinerar erfarenhet av att driva snabb tillväxt i livsmedelsbranschen med erfarenhet av att verka i en bransch där internet och nya affärsmodeller utmanar det svenska monopolet, kommenterar Alex Tengvall, som nyligen sålde Risenta och nu alltså gör sin första större investering efter affären.

En av de nya ägarna, Jadestones f d VD Robert Henrysson förstärker bolaget redan i augusti i rollen som marknadschef på Winefinder. De övriga kommer gradvis att öka sitt engagemang i bolaget.

• Vi vill bli världens bästa vinbutik! Winefinder kan nu fokusera på expansion, marknadsföring och att förbättra kundupplevelsen för alla våra kunder. Vi har otroligt många spännande saker på gång, kommenterar Ole Nielsen.

• handla vin
  • investera i vin
  • ole nielsen

Winefinder ApS är ett av Winefinder AB helägt danskt dotterbolag som erbjuder Nordens största sortiment av kvalitetsviner med målet att under 2015 bli världens bästa vinbutik på nätet. Winefinder AB som grundades 2005 är en svensk verksamhet med inriktning på vinrelaterade arrangemang.

Winefinder säljer inte lådviner, alkoläsk, sprit, cider eller öl.

Ole Nielsen, VD och grundare.

on@winefinder.se  +46 709 43 34 38 www.winefinder.se

För mer info om Winefinder, http://winefinder.se/Press.aspx