Winefinder firar tio år som Sveriges ledande onlinebutik för kvalitetsviner

Det har gått tio år sedan Winefinder fick Sveriges första tillstånd för distanshandel med vin efter den så kallade Rosengrendomen i EG-domstolen. En dom som slog fast att Sverige inte fick hindra privatpersoner att importera vin från andra EU-länder - och som därmed öppnade dörren för laglig e-handel med alkoholdrycker.

– Det har varit en lång och inte alltid så rak väg från 2007 fram till idag. Men med förbättrad teknik, sociala medier och svenskarnas nyfikenhet på bättre vin så har vi märkt en klar skillnad det senaste året. Folk nöjer sig inte längre med butikens hyllor på väg hem. Det har helt enkelt gått upp för svensken att man kan köpa kvalitetsviner på nätet och få det levererat smidigt direkt hem till dörren, säger Alex Tengvall, vd för Winefinder.

Alex Tengvall, tidigare vd för Risenta AB, kom in som ny delägare 2015 tillsammans Robert Henrysson och Tobias Nissen. De två senare med en bakgrund inom online gaming som grundare av spelbolaget Jadestone.

Sedan dess har företaget jobbart aktivt för att göra det lättare att handla vin på nätet. Snabbare leveranser, ett samarbete med Mathem där man nu kan handla vin från Winefinder och få det levererat tillsammans med sin matkasse. Men också ett mer ett mer exklusivt samarbete med tidningen Connoisseur är på gång.

– För oss är det här inte ett sprintlopp. Vi tror att svenska konsumenter nu är mogna för att på allvar börja handla vin på nätet på samma sätt som man handlar böcker, mat och kläder. Vi tror att ännu fler kommer att upptäcka fördelarna med den service - som inkluderar möjligheten till personlig vinrådgivning - som vi kan leverera.

– Det är viktigt för oss att folk ser oss som ett komplement till Systembolaget. Vi hittar det udda, det spännande och det svåråtkomliga. Och vi lyssnar mycket på våra kunniga kunder och utvecklar vår vinvärld tillsammans med dem.

Vi ser fram emot de kommande tio åren!

• kvalitetsviner
  • distanshandel
  • online
  • winefinder
  • handla vin
  • e-handel

Alex Tengvall

Presskontakt Styrelseordförande Winefinder ApS + 46 703 95 54 83

Jerker Vannerus

Presskontakt CEO Digital Wine Group AB + 46 70 431 01 02 Winefinder.com

Magnus Ericsson

Presskontakt CEO Winefinder ApS + 46 70 311 60 41

Winefinder.se erbjuder världsunikt vinpaket – En samling för en hel tidsepok

Som en av få vinhandlare i världen erbjuder Winefinder.se en unik kollektion av Ducru-Beaucaillou årgång 2014. Kollektionen, som endast finns i 33 exemplar, innehåller motsvarande 100 flaskor, och levereras i olika format där den största är en s.k. Babylonium på 27 liter. Flaskorna numreras och graveras med köparens namn. Dessutom ingår en exklusiv fest på slottet år 2033. Priset: 210 000 kronor.