Dags för årets största Bordeauxprovning

För sjunde året i rad bjuder Winefinder in till Sveriges största provning av Bordeauxviner. Den här gången med den aktuella primörårgången 2016 och äldre referensviner.

– Förra året var vårt mest lyckad event hittills och i år hoppas vi kunna göra det ännu bättre. Fler viner, fler slott och dessutom med en årgång som många jämför med de bästa någonsin, säger WInefinders VD Alex Tengvall.

Torsdagen den 7 september samlas ett drygt 40-tal av de bästa egendomarna i Bordeaux på Restaurang Solliden på Skansen i Stockholm. Varje slott presenterar sin senaste årgång - primörårgången 2016 - samt minst en äldre årgång. Som vanligt inleds kvällen med en bransch- och journalistprovning följt av en provning som är öppen för alla som köpt biljett.

– Det som är extra kul i år är att Bordeaux har två riktigt bra årgångar efter varandra. Det var uppenbart när vi var nere och provade i april att årgång 2016 är något alldeles extra - det finns ett liv och en nerv i vinerna som vi inte känt på länge. Det ska bli otroligt intressant att prova dem igen, säger Magnus Ericsson från Winefinders Wine Team.

Provningen pågår mellan 16 och 19.30. Journalister, vinskribenter och sommelierer kommer att kunna prova vinerna preliminärt från klockan 15.

Så se till att spara datumet i din kalender så att du inte missar möjligheten att få en unik bild av Bordeaux 2016.

Du kan redan nu anmäla ditt intresse genom att maila till Magnus Ericsson!

• cru classé
  • en primeur