Fransk Finess stavas J.A. Ferret!

Fransk Finess stavas J.A. Ferret!

J.A. Ferret anses med rätta vara den i särklass bästa vinproducenten i Pouilly-Fuissé. Deras viner kan enligt kritkerna mäta sig med de allra bästa vita Grand Cru-vinerna i Chassagne-Montrachet eller Meursalt. Med större finess än så här kan man inte hantera druvan Chardonnay! ”Les Perrières” lanseras 3 maj, de övriga finns i beställningssortimentet.

Firmans ”vanliga” Pouilly-Fuissé är allt annat än vanlig! Ett friskt, harmoniskt och mycket elegant vin med toner av gula äpplen, mineral och hasselnötter. Tête de cru-vinet Les Clos kommer från stockar med en ålder på upp till 40 år. Kraftfullt men förfinat med nyanser av mandel, aprikoser och grape. Les Perrières är också ett Tête du cru-vin. Stockarna är i snitt 35 år gamla. Vinet är förföriskt krämigt, med nyanser av kryddor och kaprifol. Inga av Domaine Ferrets viner lagras på ny ek. De klarar upp mot tio års lagring och utvecklar komplexa toner av nötter, exotiska frukter och smör.