Personal från Misa Södra station som arbetar med IPS-metoden.

Fördelar med IPS-metoden lyfts av forskningen, men tillämpas inte av kommuner och regioner

I en artikel i tidskriften Vetenskap & Hälsa från 2024-08-16 lyfts fördelarna med arbetsmetoden IPS - Individual Placement and Support. IPS har sedan 2012 rekommenderats i Socialstyrelsens riktlinjer som en metod för att fler personer med allvarlig psykisk sjukdom ska få ett arbete. Inom Misa har vi arbetat med metoden länge och genom åren stöttat många personer till arbete och ett fungerande liv. Vi är också stolta över att ha kunnat bidra till forskningen om metoden.

Ett år innan Socialstyrelsens riktlinjer kom, 2011, implementerades IPS på flera av våra enheter inom Misa. IPS bygger till många delar på metoden Supported Employment som vi sedan tidigare hade arbetat med. Den största skillnaden mellan IPS och Supported Employment är att det ligger stort fokus på integrationen med övriga insatser, som exempelvis sjukvård, rehabilitering och behandling, inom IPS.

En IPS-insats ska leda till arbete på den reguljära arbetsmarknaden och personen ska få stöd i sitt arbetssökande utan att det föregås av arbetsträning eller arbetsprövning. Vi ser dock att det finns en stor fördel med en möjlighet att få ”prova på” innan eller parallellt med att man söker arbete då en längre tids frånvaro från arbetsmarknaden ofta leder till att personer inte vet vilken arbetsmiljö och vilka arbetsuppgifter som kan leda till välmående och ett hållbart arbetsliv. Studie och yrkesvägledning som komplement till insatsen är mycket värdefull för de allra flesta inför sitt arbetssökande- oavsett diagnos och målgrupp.

Många kommuner och regioner har ännu inte implementerat metoden till skillnad från våra grannländer som kommit betydligt längre. Vi på Misa och vårt utbildningsföretag Misa Kompetens bidrar gärna med den kunskap vi samlat på oss de senaste 13 åren och kan erbjuda studiebesök, utbildning, implementeringsstöd samt handledning till verksamheter som är intresserade av att arbeta utifrån IPS-metoden.

Ida Thorell, Misa, 076-028 55 69
Andreas Nyhlén, Misa Kompetens 073-600 14 79