Mathias Eriksson, butikschef på hemköp i Nacka forum

Hemköps samarbete med Misa Katarina: En resa mot ett inkluderande arbetsliv.

Towe från Misa Katarina intervjuar Mathias, butikschef på Hemköp i Nacka Forum

Misa har haft ett fantastiskt samarbete med er i många år. Ni har tagit emot både skolelever från Anpassad gymnasieskola och deltagare på Misa. Vad tänker du om det?
- Vi har haft ett strålande samarbete i flera år, som varit givande för alla inblandade. Det kan vara svårt att komma ut i arbetslivet även utan någon form av funktionsvariation eller andra utmaningar och kan vi då hjälpa till att få en inblick i hur det kan vara i arbetslivet tror jag det kan underlätta väldigt mycket

Vad finns det för utmaningar att ta emot praktikanter?
Det tar en del tid i perioder. Medarbetarna kan uppleva en del frustration i arbetet då det inte alltid blir som dom vill, men när det uppkommer är det alltid viktigt att prata om vikten av att vara en tillgänglig arbetsplats och varför vi gör det vi gör. Sen tror jag att man som arbetsgivare/chef/ledare alltid ska rannsaka sig om saker inte blir som man tänkt sig, ofta kan svaret ligga hos en själv, man kanske inte har gett praktikanten ifråga rätt förutsättningar från början

Vad är det bästa med att ta emot praktikanter?
-Att se människor växa.
Givetvis i dom flesta fall så gör praktikanterna ett bra jobb som gör att vår vardag underlättas. Att bidra till samhället på annat sätt som arbetsgivare än att "bara" sponsra ett fotbollslag. Även om man som jag inte avvänder detta i någon form av marknadsföring så är jag övertygad att över tid kommer det ge en positiv effekt bland kunder och alla som bor i kommunen, det visar att man är en juste arbetsplats.

Har du några goda råd till andra arbetsgivare som funderar på att ta emot praktikanter från tex Misa?
- Att det är bara att sluta fundera och agera istället.
Att hjälpa framför allt ungdomar med olika typer av funktionsvariation till en bra start ger så oerhört mycket.
Det är samma med dom som med en vanlig anställd, det är kul att se människor växa. Viktigt att koppla ihop rätt person med rätt arbetsplats, både vad det gäller vilka arbetsuppgifter som finns att göra men också att man se till att "praktikanten" får en tillhörighet på arbetsplatsen, dvs om arbetsplatsen har arbetskläder ska även praktikanten ha det. De ska kunna äta sin lunch ihop med övriga medarbetare. Bara att ge en praktikant en namnbricka och ett passerkort med sitt namn på kan ge hur mycket som helst. Ha tålamod, alla har olika startsträckor, sätt rimliga förväntningar ihop med praktikanten, vad som förväntas hinna med under den tid de är där på dagen.
Om det är möjligt, ta gärna reda på vilken eller vilka funktionsvariationer praktikanten har, då är det lättare att ge stöd och även sätta visa begränsningar.
En praktikant ska aldrig ersätta en "vanlig" medarbetare i schemat!!
Ibland blir det fel person på fel plats, våga göra avslut.

Vill du veta mer om hur du kan bli en samarbetspartner kontakta foretag@misa.se