Energieffektivisering för förvaltare och driftspersonal – utbildning med tydliga mål

När Lokalförvaltningen i Göteborgs Stad startade sitt driftoptimeringsprojekt tog man hjälp av Wikström VVS-Kontroll.
– Wikströms utbildningar har gett våra driftstekniker mer kunskap i hur man spar energi, säger Cecilia Dahlin på Göteborgs Stads enhet för energi, miljö och säkerhet.

Syftet med Wikström VVS-Kontrolls utbildning i energieffektivisering är att ge en god allmänkunskap om vad energieffektivisering innebär och varför den bör ingå som en naturlig del i all fastighetsförvaltning. Wikström VVS-Kontroll och Lokal-förvaltningen arbetade tillsammans fram ett kursprogram för driftteknikerna. Utbildningen berörde de grundläggande teknikområdena som till exempel ventilation, värme kyla och belysning. Anders Malmberg på Wikström VVS-Kontroll har under våren haft utbildningsdagar med driftteknikerna, både teoretiska och ute i fält vid anläggningarna i Göteborg.
– Under dessa båda dagar har vi pratat om hur energieffektivisering kan ingå i det dagliga driftarbetet. Vi har även gjort energidiagnoser och gått igenom direkta åtgärder för ökad driftoptimering, berättar han.
En eller ett par månader efter de första kursgenomgångarna träffade Anders Malmberg driftteknikerna igen. Vid detta tillfälle fick teknikerna redovisa de genomförda energidiagnoserna gruppvis. Tillsammans med fotoexempel från anläggningarna diskuterades energibalanser, nyckeltal och åtgärdsförslag, både på kort och lång sikt.
– Det handlar om att ge driftspersonal en helhetssyn kring energianvändningen i de anläggningar de sköter och att via ett strukturerat inventeringsarbete hitta energibesparingar som dokumenteras i en enklare mall, säger Anders Malmberg.

Strukturerat arbetssätt
För Lokalförvaltningen i Göteborg har hittills främst skolbyggnader berörts, men i förlängningen kommer även äldreboenden, särskilda boenden, gymnasier och så vidare att involveras. En målsättning var att hitta ett strukturerat arbetssätt för driftoptimering och att kunna dokumentera detta på ett bra sätt.
– Det har vi hittat nu och det kommer vi att använda vidare när vi fortsätter arbetet med våra fastigheter, säger en nöjd Cecilia Dahlin och fortsätter:
– En ökad helhetssyn och möjlighet till att driftpersonalen även fortsättningsvis får arbeta enligt denna modell kommer att ge oss goda resultat både energi- och kvalitetsmässigt.

Wikström VVS-Kontroll har genomfört liknande utbildningar åt bland annat Uddevalla, Munkedal och Tidaholms kommuner under året och flera andra kommersiella och kommunala fastighetsbolag står på tur.