Detektivarbete kartlägger risker för Legionella-tillväxt

Detektivarbete kartlägger risker för Legionella-tillväxt

Legionella i vattensystem upptäcks antingen vid egenkontroll eller i samband med konstaterad sjukdom. Wikström har arbetat med Falkenbergs kommun för att åtgärda problem och skapa en åtgärdsplan för framtiden.

Ibland händer det att Legionellabakterier börjar växa i ett vattensystem och i Falkenbergs kommun har det tidigare konstaterats fall av legionärssjuka på äldreboenden. Sedan en tid tillbaka finns myndighetskrav som innebär att verksamheter ska göra fler egenkontroller, och om prov påvisar Legionella gäller det att snabbt komma i gång med åtgärdsarbetet.
– Wikström har varit behjälpliga med provtagningar och är alltid på hugget direkt. Det viktigaste är att agera snabbt, säger Martin Stuhre, fastighetsförvaltare på Falkenbergs kommun.

Tester och provtagning

Conny Wiberg på Wikström har varit med och tagit fram en åtgärdsplan för dessa tillfällen. Steg ett är att få ut information till alla berörda. Därefter stängs duschar av, spolrutiner av tappvatten införs och temperaturen i det utgående tappvarmvattnet höjs. Sedan börjar detektivarbetet med felsökning.
– Vi besöker fastigheten för att bilda oss en uppfattning om hur det ser ut och vilka risker som finns. Det kan handla om stillastående ledningar, felaktiga inkopplingar eller fel temperatur på varmvattnet. Det sker också en provtagning för att säkerställa att tappkallvattnet in i fastigheter inte påvisar tillväxt av Legionella, säger Conny Wiberg.

Minimera risken

Bakterietillväxt kan ske i bland annat varmvattenberedare, blandare eller slangar.
– Vi tar sedan fler prover för att lägga pusslet och felsöker fastighetens rörsystem, för att lokalisera var den oönskade tillväxten av Legionella finns. Sedan tar vi fram åtgärdsförslag för att få ett ”rent” tappvatten, förklarar han. När utbrottet är under kontroll ligger fokus på åtgärder och kontroll av vattenkvaliteten.
– Vi kan inte eliminera risken för eventuell framtida tillväxt, men vi kan minimera den, konstaterar Conny Wiberg.

FAKTA LEGIONELLA

Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Vid temperaturer under cirka 20 °C är bakterierna vilande, vilket innebär att de inte förökar sig. De förökar sig vid temperaturer mellan cirka 20 °C och 45 °C, framför allt mellan 35 °C och 40 °C. Legionellabakterier kan via att man andas in vattenånga leda till legionärssjuka eller pontiacfeber.

Enligt Boverkets byggregler ska installationer för tappvatten utformas för att minimera risken för tillväxt av mikroorganismer, såsom Legionellabakterier. Det säkraste sättet att göra det är att se till att vattnet håller lämplig temperatur.