Foto: Privat

Gabriel Bergman Lahovary, Pugh Rogefeldts gudson hyllar svenska rockens ”gudfader” med att släppa hans melodifestival låt ”Nattmara”. Det gör han med sitt indieband WE AHR på fredag.

WE AHR

För första gången görs en cover på Pughs Rogefeldt hit ”Nattmara”. Låten var med i melodifestivalen 1978 och kom på en 3:e plats. Nattmara har tidigare bara släppts som singel och har inte varit med på något av Pughs tidigare album. 2004 la man in Nattmara som bonusspår på albumet ”Attityder”. I övrigt finns den med på ett okänt antal samlingsalbum med Pugh.

Nu har Gabriel Bergman Lahovary ihop med sin kusin Jacob Lahovary gjort sin tolkning av denna gamla hit med sitt indiepopband WE AHR.

”Nattmara” är en hyllning till min gudfar Pugh Rogefeldt säger Gabriel.

”Det var han som lärde mig de första ackorden som liten. Det var även han som lånade ut sin bas till mig när jag startade mitt allra första band. Utan honom hade jag aldrig gjort musik idag. Jag tror också att utan honom hade rockmusiken i Sverige inte låtit som den gjort. Jag och många andra svenska musiker har inspirerats av honom. Pugh var ju ändå först med rock på svenska. Jag minns de gånger han tog med mig upp till sin studio och spelade sina demosar för mig. Det var på den tiden man spelade in analogt och på rullbandare. Ibland när jag var med honom i studion, tog han fram en av sina gitarrer och berättade en historia kring den. Det var i studion med Pugh inspirationen för mitt musikintresse startade”

Varför Nattmara?

När vi fick idén att göra en cover på en av Pughs låtar så satt vi oss ner och skapade en playlist med alla våra favoritlåtar av Pugh. När vi började spela låtarna på listan och kom fram till Nattmara kunde vi direkt höra Jacobs (bandets sångare) röst och hans underbara köridéer och hur låten skulle passa att göra med en egen indietouch i We Ahr-anda. Originallåten är glad och soulig och helt underbar. Vi gjorde den lite mer nedstämd och indiemelankolisk med egna inslag. Det vi fastnade för mest var texten på refrängen, ”Jag säger godnatt bara, då kommer min nattmara”. Då föll allt bara på plats. Vi har alla haft våra nattmaror som legat och gott om nätterna och ibland kanske det är bättre att bara välkomna dem.

Här kommer en lyssnings och recensions länk till WE AHR och deras version av "Nattmara" https://promo.theorchard.com/LK1r4PRP2TNpIusGjSWT

Teaser