Foto: Karl Hovis Hovmark

DIMPKER BROTHERS ger sig ut på releaseturné i Sverige för sitt album ”Deathless” - USA-turné i december!

Redan nu på onsdag den 9/11 dyker Dimpker Brothers, bröderna Martin och Adam Dimpker upp på Melodybox i Stockholm med sitt band, följt av Rootsy Live i Falkenberg, Örebro den 12/11 och Västervik den 18/11 innan det åker till USA där de har turnéstart den 23/11 på Alberta Rose Theatre i Portland, Oregon.

Se turnéplan nedan,

lkommen till Deathless on tour.

Duon Dimpker Brothers har funnits sedan 2012 och har spelat och turnerat i stora delar av världen, utan att släppa ett album. Men de har verkligen spelat, spelat och spelat. Det har inneburit en fördjupad brödrarelation dem emellan, men också med andra musiker och musikälskare som följt med på vägen och allt djupare in i sökandet efter plattan, platsen, tillståndet, Deathless.

Via Rootsy fick bröderna kontakt med den hyllade amerikanske folkrockartisten Joshua James och en inspelning tillsammans med honom påbörjades i James studio i Utah år 2017.

Resultatet? Ingen skiva i alla fall.

Det blev en reality check för oss. Där började vi förstå vilken nivå vi behövde komma upp till för att kunna göra ett helgjutet album. Så vi spelade ännu mer runtom i världen, skrev bättre låtar och gav oss tid att djupna i det vi ville berätta. Nu är vi framme. Vid Deathless, vårt debutalbum”.

Musiken utvecklades särskilt på några turnéer i Kanada. Bland annat som förband och ibland som liveband till den karismatiske amerikanske blues/soul/gospel-artisten Rev Sekou. Som de sökande och öppna varelser bröderna Dimpker är blev de också vänner med den legendariske countryartisten Jimmie Dale Gilmoursom de mötte på flera turnéstopp i Kanada.

Han spelar bland annat i bandet The Flatlanders och har haft en biroll i filmen The Big Lebowskisom karaktären Smokey. Han bor på en ranch utanför Austin i Texas, så när vi spelade på SXSW-festivalen 2019 fick vi bo hos honom. Vi trivs helt enkelt med en 76-årig bästis i Texas”.

Bröderna har tyska rötter, släkten har en egen vapensköld och det finns ett ”Dimpker-rum” i Lübecks stadshus, men de har nu landat i att det är i byn Hulta utanför Västervik som verkligen är deras plats på jorden.

Alla turer runtom i världen har varit otroligt viktiga i sökandet efter vår plats i tillvaron. Men längs vägen har vår relation till Hulta, kanske lite paradoxalt, blivit ännu starkare. I våra földrars öppna hem med massor av instrument upphängda på väggarna, hör vi hemma.
Deathless handlar om den erfarenheten, den långa vandringen, men att till slut hitta hem, fast på ett helt nytt sätt. Med massor av samtal, relationer och spännande möten med både människor och platser sparade i skjortfickan”, säger Dimpker Brothers.

I veckan åker bröderna ut på releaseturne för albumet ”Deathless” i Sverige och direkt därefter på USA-turné med den amerikanska kultartisten Jerry Joseph. Så här ser Dimpker Brothers november och december ut,

9/11 Stockholm Melodybox

11/11 Falkenberg Rootsy Live Tryckhallen