Hökarängens centrum, bild av Arild Vågen.

Levande lokala centrum

Stockholm är just nu en av Europas snabbast växande städer, vilket innebär stora utmaningar för planering och byggande. En av de största utmaningarna på lång sikt är att minska skillnaderna mellan stadsdelarna i Stockholms stad samt bryta segregering och känslan av utanförskap. Några av de centrala inriktningarna i översiktsplanen är därför att koppla samman stadsdelar samt att stärka stadens olika stadsdelscentra i syfte att skapa förutsättningar för en stark lokal identitet och ett enklare vardagsliv.

På uppdrag av kommunstyrelsen i Stockholms Stad, har vi tillsammans med WSP Analys & Strategi, tagit fram en stadsövergripande strategi som ska ge de lokala stadsdelscentrumen goda framtida förutsättningar att utvecklas.

Vårt arbete presenterar ett antal verktyg som kan användas i arbetsprocessen och som ska ge de lokala stadsdelsnämnderna och de kommunala fastighetsbolagen riktlinjer och rekommendationer i arbetet med att utveckla de lokala stadscentrumen.