Westander nominerar KG Hammar till Årets Lobbyist

Pr-byrån Westander Publicitet & Påverkan nominerar idag ärkebiskop KG Hammar till Årets Lobbyist 2005. KG Hammars arbete för en allmän flyktingamnesti är ett lysande exempel på att engagemang och samverkan mellan institutioner, folkrörelser och aktivister kan förflytta berg. Med kravet på flyktingamnesti i sitt julbrev till regeringen tog ärkebiskop KG Hammar för knappt ett år sedan initiativ till den breda folkrörelse som resulterat i att riksdagen i dagarna beslutar om att alla flyktingar med avvisningsbeslut ska få en förnyad prövning och att särskild hänsyn ska tas till flyktingbarnen och deras familjer. Det kommande riksdagsbeslutet stöds dessutom av en överväldigande majoritet av allmänheten. Tre av fyra tycker att beslutet är bra, enligt en ny Sifoundersökning beställd av Westander. – På mindre än ett år har kyrkoledare, folkrörelser och aktivister samordnat sig till effektiv lobbying. Resultatet är högst påtagligt för de många barnfamiljer som hittills levt med avvisningsbeslut hängande över sig, trots att barnen ofta redan rotat sig i det svenska samhället och skulle drabbas hårt av en avvisning, säger Patrik Westander, vd för Westander Publicitet & Påverkan. Efter KG Hammars julbrev bildades i början av året nätverkskampanjen Flyktingamnesti 2005 och kampanjsajten flyktingamnesti.nu med stöd av en lång rad organisationer. När kyrkoledarna i Sveriges Kristna Råd i mars tog initiativ till Påskuppropets krav på flyktingamnesti startades den största namninsamlingen i Sverige på mer än 20 år. Kampanjen Flyktingamnesti 2005 bedrev sedan intensiv lobbying under Almedalsveckan och ordnade stora demonstrationer i hela landet under hösten. – Det är särskilt roligt att få nominera en framgångsrik lobbyingkampanj där inga pr-konsulter varit inblandade. KG Hammar, Sveriges Kristna Råd och Flyktingamnesti 2005 har föredömligt nog gjort jobbet själva, säger Patrik Westander. Så här lyder Westanders nominering till Årets Lobbyist: ”KG Hammar har med sitt arbete för en allmän flyktingamnesti framgångsrikt påverkat regeringen och riksdagen så att alla som fått avslag på sin asylansökan och finns i Sverige ska få en ny prövning. Det kommande riksdagsbeslutet garanterar också att barnfamiljer ska behandlas generöst i denna nya prövning genom att extra hänsyn ska tas till barnens situation, till exempel om de varit länge i landet. KG Hammars arbete för en allmän flyktingamnesti är ett lysande exempel på att engagemang och samverkan mellan stora institutioner, folkrörelser och aktivister kan förflytta berg.” Årets Lobbyist utses den 9 november på Påtryckardagen, som arrangeras av tidningen Resumé. För mer information, kontakta: Patrik Westander på 08-464 96 51, 073-687 82 55 eller patrik@westander.se För mer information om Westander Publicitet & Påverkan, se www.westander.se Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander avviker i flera avseenden från den rådande branschlogiken: ENGAGEMANG – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. ÖPPENHET – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. EFFEKTIVITET – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. HANDLING – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Apoteket, E.ON Sverige, Folksam, Handikappförbunden, Räddningsverket, Sida, SPI, Statoil och Svenskt Näringsliv.