Tre av fyra vill tvinga lobbyfirmorna till öppenhet

Tre av fyra svenskar tycker att riksdagen bör kräva att pr- och lobbyfirmor öppet redovisar sina lobbyinguppdrag, enligt en ny Sifoundersökning beställd av pr-byrån Westander. Hela 76 procent av svenskarna anser att riksdagen bör kräva av pr- och lobbyfirmor att de öppet redovisar sina lobbyinguppdrag. Bara 12 procent är emot förslaget, medan 12 procent inte har någon åsikt. – Det måste bli tydligt vem som är avsändare av lobbyingkampanjer och professionella lobbyister måste också kunna ställas till svars för sin verksamhet, säger vd Patrik Westander. Såväl EU-parlamentet som USA:s kongress har tydliga krav på öppenhet och registrering av lobbyister. Också Tyskland och Litauen har regler för lobbying, samt delvis Danmark och Luxemburg. I Sverige har däremot alla initiativ till reglering av lobbying hittills röstats ned i riksdagen. – Riksdagspolitikerna går i otakt med sina väljare, att döma av undersökningens tydliga resultat. Dessutom har pr-branschföreningen Precis hittills ignorerat sitt samhällsansvar och i stället utformat normer för att skydda pr- och lobbyfirmornas legoknekteri och hemlighetsmakeri, säger Patrik Westander. Andelen som vill ställa öppenhetskrav på lobbyisterna varierar mycket litet över blockgränserna – den är 78 procent bland socialdemokratiska väljare och 76 procent bland moderata väljare – medan andelen sjunker till 66 procent bland dem som inte uppgett några partisympatier. Sifoundersökningen är baserad på telefonintervjuer med 1.000 personer under perioden 15-21 september 2004. Följande fråga ställdes: ”Det blir allt vanligare med professionella lobbyister, dvs konsulter som hjälper sina uppdragsgivare att påverka politiska beslut. Tycker du att riksdagen bör kräva att pr- och lobbyfirmor öppet redovisar sina lobbyinguppdrag?” Ja, mycket bra förslag: 46 procent Ja, ganska bra förslag: 30 procent Nej, ganska dåligt förslag: 9 procent Nej, mycket dåligt förslag: 3 procent Tveksam, vet ej: 12 procent Klicka här för att ladda ner Sifoundersökningen om öppen redovisning av lobbyinguppdrag. Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander avviker i flera avseenden från den rådande branschlogiken: ENGAGEMANG – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. ÖPPENHET – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. EFFEKTIVITET – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. HANDLING – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Apoteket, Folksam, Handikappförbunden, Räddningsverket, SBAB, Sida, Skatteverket, Statoil, Svenskt Näringsliv och Sydkraft.