Så populära är pr-byråerna i sociala medier

Westander, Prime och Jung Relations toppar listan över de stora pr-byråer som är mest populära i sociala medier. Jämfört med Dagens Opinions motsvarande rankning i augusti 2011 avancerar Prime två placeringar och knappar in på Westanders försprång.

– Vi är stolta över vårt stora nätverk i sociala medier och hoppas att våra framgångar på området kan inspirera andra aktörer. Sociala medier kräver inte stora resurser och kan ofta vara en bra kanal för att nå opinionsbildare, säger Johannes Mosskin, pr-konsult och ansvarig för Westanders kommunikation på Twitter och Facebook.

Westander har flest följare på Twitter, medan Prime har flest fans på Facebook bland de stora pr-byråerna med en byråintäkt över 25 miljoner kronor.* Så här ser topplistan ut när följare och fans summeras (antal Twitterföljare respektive Facebookfans den 8 mars):

1. (1.) Westander: 6 438  (5 147, 1 291)
2. (4.) Prime: 5 348  (2 779, 2 569)
3. (2.) Jung Relations: 3 733  (3 044, 689)
4. (3.) Springtime: 3 353  (2 272, 1 081)
5. (6.) Patriksson:  1 870  (372, 1 498)

– För oss är det viktigt att synas i både traditionella och sociala medier. Det viktigaste syftet är rekrytering, att kunna anställa kompetenta och engagerade konsulter, säger Westanders vd Patrik Westander.

Westander rankades nyligen högst på delområdet ”kunskap om digitala medier” i Regis kundundersökning Årets Byrå. Detta i hård konkurrens med pr-byråerna Spotlight, Hallvarsson & Halvarsson och Prime.

Läs 10 tips om sociala medier från Westanders pr-handbok 2013:
10 tips om sociala medier

* Enligt Affärsvärldens årliga konsultundersökning Konsultguiden var det totalt 23 pr-byråer som 2011 hade en byråintäkt över 25 miljoner kronor. Därmed uppfyllde byråerna analysföretaget Regis kriterium för ”stora pr-byråer”.

Johannes Mosskin, pr-konsult på Westander, 08-464 96 20, 070-437 11 48
johannes.mosskin@westander.se

Patrik Westander, vd på Westander, 08-464 96 51, 073-687 82 55
patrik@westander.se

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander är på många sätt en annorlunda pr-byrå: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Flygbussarna, Hjärt-Lungfonden, Polisförbundet, Previa, Statoil, Svensk Vindenergi och Visma.