Ny Sifoundersökning: Ulvskog och Paulsen i förtroendetopp

Marita Ulvskog (S) och Marit Paulsen (FP) är de toppkandidater som svenskarna känner störst förtroende för som ledamot i EU-parlamentet. 22 procent känner störst förtroende för Marita Ulvskog, medan 19 procent känner störst förtroende för Marit Paulsen. Det framgår av en ny Sifoundersökning beställd av pr-byrån Westander.

- Det måste vara en skön läsning för den socialdemokratiska partiledningen att Marita Ulvskog får det största förtroendet av samtliga toppkandidater och hamnar mer än dubbelt så högt som Moderaternas Gunnar Hökmark, säger Patrik Westander, vd på Westander.

1. Marita Ulvskog (S): 22 procent
2. Marit Paulsen (FP): 19 procent
3. Gunnar Hökmark (M): 10 procent
4. Gudrun Schyman (FI): 6 procent
5. Carl Schlyter (MP): 5 procent

Övriga sex toppkandidater: 14 procent; Tveksam, vet ej: 24 procent. Klicka här för att ladda ner hela undersökningen.

- Undersökningen bekräftar att Folkpartiet gjorde rätt som öppnade för Marit Paulsens politiska comeback. Folkpartiet kan mycket väl få uppleva en "Marit Paulsen-effekt" den 7 juni, liksom i EU-valet för tio år sedan, säger Patrik Westander.

Sifoundersökningen genomfördes den 25-28 maj. 1.000 personer fick namnen på de personer som står överst på partiernas listor i EU-valet upplästa tillsammans med följande fråga: "Vem av dessa känner du störst förtroende för som ledamot i EU-parlamentet?"

Patrik Westander, vd på Westander, 08-464 96 51, 073-687 82 55, patrik@westander.se

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander avviker i flera avseenden från den rådande branschlogiken: ENGAGEMANG - vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. ÖPPENHET - vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. EFFEKTIVITET - vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. HANDLING - vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Folksam, Hjärt-Lungfonden, Livsmedelsverket, Michelin, Previa, Statoil, Stim, Svenskt Näringsliv, Taxi 020 och Återvinningsindustrierna.