Ny rapport föreslår reglering av lobbying

På Demokrativeckan i Sundsvall presenterar pr-byrån Westander idag en rapport om reglering av lobbying. Rapporten beskriver hur EU-parlamentet och USA:s kongress omgärdas av krav på öppenhet och registrering av lobbyister samt ställer frågan om inte samma regelverk borde införas i Sverige. – Rapporten är startskottet för en lobbykampanj med syfte att tvinga fram en ökad öppenhet vid lobbying och dessutom skapa mer jämlika förutsättningar att lobba, säger vd Patrik Westander. Rapporten ”Reglering av lobbying – för ökad öppenhet” är skriven på Westanders uppdrag av juristen Gustav Ahlsson, som tidigare har utrett frågan om Rättslig reglering inom EU i Demokratiutredningens skrift Lobbning (SOU 1998:146). – Utvecklingen av lobbying i Sverige har inte kommit lika långt som i EU och USA. Men snart är vi där och då kan också en svensk reglering komma att behövas, säger Gustav Ahlsson. Rapporten visar att Sverige är långt ifrån det enda EU-land som saknar reglering av lobbying. Inom EU är det hittills bara Tyskland och Litauen samt delvis Danmark och Luxemburg som reglerat lobbying. Samtidigt tycker hela 40 procent av svenskarna att man borde begränsa politikernas kontakter med lobbyister, enligt den senaste årliga undersökningen från SOM-institututet vid Göteborgs Universitet. Bara 11 procent tycker att detta är ett dåligt förslag, medan 49 procent är varken för eller emot. Demokrativeckan i Sundsvall Seminarium 8 september 15.15 - 16.45 Stadshussalongen Lobbyist - demokratins dödgrävare? Är lobbyisten och pr-konsulten demokratins dödgrävare, som ser till att den som har mest pengar vinner slaget om folkets åsikter och riksdagens lagstiftning? Eller stärker lobbyismen tvärtom demokratin och det medborgerliga samtalet? Finns det utrymme för en ”kravmärkt” lobbying eller är det en direkt självmotsägelse? Ursula Berge, Agora Martin Borgs, Hill & Knowlton Mattias Goldmann, Westander Publicitet & Påverkan Samtalsledare: Viggo Cavling, Resumé För mer information, kontakta: Gustav Ahlsson på 0709-56 85 33 eller lobbyingrapport@westander.se Mattias Goldmann på 0703-09 00 45 eller mattias.goldmann@westander.se Patrik Westander på 08-464 96 51, 073-687 82 55 eller patrik@westander.se Rapporten ”Reglering av lobbying – för ökad öppenhet” finns på www.westander.se Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander avviker i flera avseenden från den rådande branschlogiken: ENGAGEMANG – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. ÖPPENHET – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. EFFEKTIVITET – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. HANDLING – vi är handlingsorienterade och proaktiva.