Anders Hallgren uppmärksammar Hundens dag med nya boken "Från kontroll till samarbete - Låt hunden visa vägen”. Boksläpp den 4 september!

I boken ”Från kontroll till samarbete - Låt hunden visa vägen” visar hundpsykologen Anders Hallgren ett helt nytt sätt att se på vårt förhållande till hunden. Boksläpp den 4 september.

I alla tider har man strävat efter att kontrollera hundens beteende för att passa människans liv. Hundar måste lära sig att fungera i vårt samhälle. Vi vill inte att den drar i kopplet, skäller och hoppar upp på folk. Om uppfostran och kontroll av hundens beteende är rätt sätt att göra det på, varför ser man då inte motsvarande kontrollerande hos vilda hunddjur? Vargföräldrar fostrar inte sina ungar, ingen säger åt dem vad som är fel, eller berömmer dem för att de gör rätt. Föräldrar och vuxna är rollmodeller.

Hur påverkar vårt kontrollerande och bestämmande sätt hundens beteende? Skiljer det sig från hur en hund fungerar socialt och emotionellt i jämförelse med hur en varg utvecklas? Unga vargar lär sig själva tidigt att samarbeta, medan det inte är så vanligt bland hundar utan att vi tjatar på dem.

Boken tar upp ett helt nytt sätt att se på vårt förhållande till hunden. Den visar hur du kan använda naturens eget sätt genom att undvika alltför mycket kontroll av hundens beteende. Hundar som inte har bestämda regler om vad de får och inte får göra utvecklar förmåga till empati och lyhördhet och får ökad livsglädje och bra självförtroende på köpet–precis som sina vilda förfäder. Du får tips på hur du kan få hunden natt bli anpassad till familjen och samhället utan beteende kontroll och med bibehållen livsglädje och motivation att arbeta. Ändå får du en hund som är lika lydig som efter en kurs i vardagslydnad.

Anders Hallgren, psykolog, Fil.lic., anses vara världens första hundpsykolog. Han har över 50 års erfarenhet av att arbeta med hundar och har skrivit över trettio böcker om hundars beteende, psykologi och inlärning. Hallgren var den som introducerade hundträning baserad på mjuka metoder. Idag har många hundpsykologer och instruktörer hans utbildningar till grund för sin verksamhet.

Pressinbjudan till boksläpp den 4 september kl 17:30-19:30 på "Hundens Hus" i Åkeshov, då Anders Hallgren intervjuas av Gurgin Bakircioglu, känd från Hundpodden Vår Bästa Vän. För mer info, recensionsexemplar och intervjuförfrågningar samt anmälan till boksläpp med fototillfälle och boksignering, kontakta oss på pr@werecki.com

AH BOOKS PUBLISHING AB