Ale Möller inleder ett nytt samarbete med en av Världens främsta artister Youssou N´Dour, med start i Paris nu på lördag!

I samband med att Ale Möller spelade för Polarpristagaren Youssou N´Dour tidigare i år, inleddes ett kreativt samarbete mellan de två artisterna. Detta har resulterat i att Ale Möller nu har engagerats som ”Creative Assistant” åt Youssou N´Dour.

-Det är otroligt spännande Jag var ner till Dakar för någon vecka sedan och vi lade upp intressanta planer för nutida och framtida projekt. Det kan vara svårt för oss här hemma att förstå hur stor Youssou N’Dour är, inte bara i Afrika, utan han turnerar kontinuerligt över precis hela världen, säger Ale Möller

I helgen är Ale speciellt inbjuden gästartist när Youssou N´Dour och hans band Superétoile de Dakar spelar på ett slutsålt Bercy Arena i Paris inför 19 000 åskådare. Spelningen anses som något av en musikalisk comeback för Youssou N´Dour som nyligen återvänt till musiken med full kraft efter att han i några år, även arbetat som turistminister i Senegal.

Om Ale Möller:

Ale Möller har sedan länge gjort sig känd, både nationellt och internationellt, som vår främsta nyskapare inom folk-och världsmusik.  Han bygger ett eget musiklandskap grundat på musiktraditioner från många håll, alltid med de oväntade mötena i fokus. Få kan som Ale Möller skapa tokglädje både på och utanför scenen. Han är en multi-instrumentalist som använder ett brett utbud av märkliga instrument på sin jakt efter nya klanger. Det började med en trumpet och ett ungdomsförhållande till jazzen. Det fortsatte i en het kärleksaffär med den grekiska musiken och sedan en djup vuxenrelation med den svenska folkmusiken.

-Den västafrikanska musiken, inte minst Youssou N’Dour, har länge haft en stark plats i mitt hjärta. Mamadou Sene, som är en av sångarna i mitt band, har visat mig mycket fantastiskt, inte minst på våra turnéer i Senegal.  Säger Ale Möller

I november åker Ale Möller på turné i England, Skottland och Wales med fiollegenden Aly Bain från Shetland, och Oldtime-stjärnan Bruce Molsky från USA. I samband med turnén släpper dom en ny live-CD,; ”Meeting point -Live in Liverpool”

Polarpriset 2013 blev en stor succé, med liveframträdanden av Timbuktu, Ale Möller, Maher och Sousou Cissokho m.fl. Prisutdelningen ägde rum på Konserthuset i Stockholm och Kung Carl XVI Gustaf delade ut en miljon kronor till den Väststafrikanske sångaren Youssou N´Dour och den finska kompositören Kaija Saarho.

www.mtaprod.se

MTA PRODUCTION

Kontakt:

Hilda Sandgren, MTA Production telefon: 08 660 86 09 hilda@mtaprod.se

Rickard Werecki Lycknert, Werecki Company telefon: 0707-178008 pr@werecki.com

werecki company - Rickard Werecki Lycknert har sedan 1997 arbetat med media promotion inom musik, teater och nöjesbranschen med 17 års erfarenheter av promotion, projektledning och rådgivning i samband med skivreleaser, teaterpremiärer och turneér med både internationella som nationella artister. Besök oss gärna även på www.werecki.com

e-post: pr@werecki.com
telefon: 0707-178008

werecki company - promotion musik nöje och teater