Gå direkt till innehåll
Världspremiär - svensk uppfinning möjliggör nu för första gången äkta stav parkett av ek med klick-funktion

Pressmeddelande -

Svensk uppfinning tillåter nu för första gången tillverkning av äkta ek stav parkett med klick-funktion. Förutom möjlighet för konsumenter att själv lägga in äkta ek stav golv genom klick-funktion är priset även vid professionell hjälp långt under priset vid traditionell stav och inläggningsmetoder. Welin Click Stav kan läggas antingen flytande eller limmas ner på underlaget. Visas för första gången på fredag 8 juni med förhandsvisning för journalister Kl 11-14 i GALLERIAN Stockholm i huvudgången i samband med en fotoutställning med porträtt av världsstjärnor tagna av fotografen Leif-Erik Nygårds. Den mest kända av dem är sista studiobilden på Marilyn Monroe innan hennes död 1962. Fotografen finns på plats under förhandsvisningen.

Äkta stav parkett golv har varit få förunnande genom århundraden pga dess höga inköpspris och särskilt dyra inläggningskostnad. En äkta ek stav parkett kostar mellan 1000 och 2000 SEK per kvadratmeter att jämföra med vanliga parkettlameller som skapar ett golv med stav-utseende för mellan 400 till 1000 SEK inlagt och klart. Industrins svar på marknadens sug efter billigare ekstav blev 3-stav lamelgolv i långa (vanligaste mått 20 x 1200 cm) parkettgolv som snart blev Sveriges mest säljande trägolv. Tillverkningsmaskinerna har tidigare helt enkelt inte kunnat framställa lättlagda stavgolv i format som närmar sig äkta ek stav--förrän nu!

Welin KlickStav är äkta trä rakt igenom med en ca 4 mm tjock slityta av europeisk ek på en flerskickts björkfanér botten. Då traditionella massiva ekstavar har enens av krympa och förvrängas genom åren håller sig klick stavar mer i form tack vare det tvärsgående fibrade björkfanér i botten som motverkar ekens rörelser i motsatt riktning över tid och varierande luft- och temperaturskiftningar.Den avancerade klickfunktionen försäkrar att stavarna inte separerar över tid till den extrema grad som kan upplevas med traditionella ek stav parkett

Stavarna kan läggas i flera olika mönster såsom populära fiskbensparkett, parallella stavar, rutor mm

Obegränsade infärgningsalternativ finnes tack vare att stavarna kan färgas in individuellt innan ihopsättning. Till exempel himmelmönster med moln, svart-vit rutigt, skog med berg och blå himmel i bakgrunden mm mm. Welin & Co erbjuder förutom ek stav även hundratals olika ytbehandlingsalternativ, till exempel transparenta och täckande dekorvaxer, färgade oljor, pigmenterad lut samt hårdvaxoljor i flera kulörer från vitt till svart.

Finns i fackhandeln efter sommarsemesterperioden.