”Världens tuffaste kvinnor” återförenas i Sverige – välkommen på frukostträff 27 april

Efter sitt livs första flygresa kommer småbonden Angela Mukababirwa till Sverige nu på lördag. Här ska hon berätta om sitt liv i Uganda, utbyta erfarenheter med svenska bönder och prova på livet som stockholmare med Linda Andersson – som hade ”Världens tuffaste jobb” i år.

Angela var värd för Linda som i januari bytte livet som tvåbarnsmamma i Täby mot tre veckors slit på bomullsfält och jordnötsåkrar i byn Katelaba i Uganda. Mellan 21 april och 6 maj är det Angelas tur att prova på Lindas liv i Sverige. På schemat står bland annat:

• Fredagsmys med tacos med Lindas familj
  • Umgås med Lindas ”mammagrupp” i Täby
  • Besöka Lindas jobb och hennes barns förskola
  • Besök på olika gårdar
  • Lära sig använda en dator
  • Delta på första maj-demonstration
  • Hålla frukostföreläsning, se detaljer nedan

- Det känns roligt men också lite nervöst att få introducera Sverige för Angela. Trängseln i tunnelbanan, maten och kylan kommer säkert bli en chock på samma sätt som getdieten och det hårda livet för kvinnorna i Uganda blev för mig, säger Linda Andersson.

Resan till Sverige är den avslutande delen i Kooperation Utan Gränsers kampanj ”Världens tuffaste jobb” - ett initiativ för att uppmärksamma de 700 miljoner bondekvinnor som lever i fattigdom - och visa hur jämställdhet kan minska fattigdom.

Frukost med Världens tuffaste kvinnor 27 april
Plats: Kooperation Utan Gränser/LRF, matsalen plan 4, Franzéngatan 6, Stockholm
Tid: 27 april kl 8.30 – 9.30.
Lantbrukarnas Riksförbund bjuder på kaffe och smörgås som serveras från kl. 8.00.
Anmälan: Skicka ditt namn samt organisation/företag till info@utangranser.se senast 25 april.

Kontakt med Linda: 070 - 615 72 12, linda-andersson@bredband.net

Ytterligare
information, vänligen kontakta:
Marcus Lundstedt, pressekreterare Kooperation Utan Gränser
070 107 43 17, marcus.lundstedt@utangranser.se

Kooperation Utan Gränser är en biståndsorganisation som hjälper fattiga att själva ta sig ur fattigdomen. I 24 länder ger vi människor verktyg att skapa sig ett bättre liv genom jordbruk, bostäder och mikrofinansprojekt.