Spännande möte mellan Växjö och afrikansk mat

En bonde från Zambia vill få Växjöborna att upptäcka afrikansk mat. Grace Machona besöker Växjö på torsdag den 3 april. Besöket ingår i turnén ”Mat utan gränser”, som är en del av biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränsers 50-årsjubileum. Det är tre kvinnliga bönder från Zambia, som gör varsin resa till Sverige. De besöker 13 orter från Malmö i söder till Luleå i norr. Här vill de visa sin kokkonst och berätta om sin odling. – När vi i Sverige hör om Afrika handlar det mest om elände. Nu vill vi visa fram andra sidor; människor som arbetar hårt för att skaffa sig ett bättre liv, och massor av god och spännande mat, säger Madeleine Harby Samuelsson från Kooperation Utan Gränser. Under besöket i Växjö har Grace Machona följande program: · Torsjö gård, Ingelstad, kl. 11.00-12.00. Grace besöker ett modernt mjölkstall och får lära sig hur svensk mjölkproduktion går till. · Ingelstadgymnasiet, kl. 12.30-14.00. Grace besöker en skola med lång erfarenhet av naturbruksutbildning, teori och praktisk skötsel av djur och areal. Ingelstad är också ett center för att bevara gamla lantraser. · Coop Konsum Dalbo, Höstvägen 6-8, kl. 15.00-18.00. Grace lagar afrikansk mat tillsammans med Coops matmästare Sander Johansson. Vi bjuder på smakportioner. · Framtidens mat, trender och idéer – kvällsprogram på Quality Hotel, Sandviksvägen 1, kl. 19.00-21.00. Christina Möller, tidigare Coops provkök, berättar om sina spaningar och erfarenheter. Grace Machona berättar om sitt liv i Zambia, sitt jordbruk och hur hon lärt sig att öka sin skörd och sina inkomster genom studiecirklarna, som organiserats av Kooperation utan Gränser. Programmet för de tre besökarna genomförs i samarbete med Coop,Konsumentföreningen Göta, Lantbrukarnas Riksförbund, Svenskt Sigill och Studieförbundet Vuxenskolan. Vänligen föranmäl deltagande. För ytterligare information: Madeleine Harby Samuelsson 070 511 69 24 Läs mer på www.utangranser.se