Rapport - Ett kaffe som märks - 23 oktober!

Pressinbjudan till lansering av rapport:

Ett kaffe som märks

Vilka effekter har certifieringar för kaffeodlare i Guatemala och Brasilien?

På kaffepaken i butiken finns Rättvisemärkt, Krav och Rainforest Alliance. Vem tjänar på märkningarna? Kaffebolagen som kan visa upp en snygg fasad? Konsumenterna som kan döva sitt samvete? Men framförallt, vad betyder certifieringarna för de fattiga odlare som förser oss med vårt dagliga kaffe...

Torsdagen den 23 oktober lanseras rapporten Ett kaffe som märks av Camilla Lundberg Ney, från Kooperation Utan Gränser och Örjan Bartholdsson, från SwedWatch.

Kaffeodlarna Maritza Colindres och Adolfo Velásquez från Nicaragua berättar om sin situation. De är båda småbönder anslutna till  kaffekooperativ, och odlar ekologiskt och Rättvisemärkt.

Välkommen!

Datum: Torsdagen den 23 oktober

Tid: 9.00-11.00 (kaffe och mackafrån 8.30)

Plats: Teater Lederman, Gästrikegatan 13, Stockholm (T-bana: S:t Eriksplan)

Mötet är kostnadsfritt. Vi bjuder på kaffe och macka.

Rapporten delas ut på mötet. Om du inte har möjlighet att närvara kan du få rapporten skickad till dig efter seminariet. Förhandsbeställ genom att klicka här. Har du några frågor angående rapporten, kontakta Camilla Lundberg Ney, 070-309 88 84, camilla.lundberg.ney@utangranser.se