Pressinbjudan: Malawiska bönder gästar kollegor i Östergötland

Två bönder från det afrikanska landet Malawi besöker Sverige för att bland annat berätta om livet som bonde i ett av världens fattigaste länder.

Under två dagar träffar Fonike Matius och Felix Jumbe bondekollegor och andra östgötar. Fonike Matius är en typisk afrikansk småbonde. Hon kämpar för att få inkomsterna från sin lilla gård att räcka för hela familjen. Felix är ett exempel på en bonde som kommit längre, och har en större gård.

Turnén arrangeras av biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränser och Studieförbundet Vuxenskolan. Den syftar till att skapa intresse för bönders villkor i fattiga länder.

Genom stöd från Kooperation Utan Gränser får fattiga bönder kunskap och rådgivning så att de kan öka sina inkomster och bli mindre sårbara för exempelvis klimatförändringarnas effekter på jordbruket.

I programmet ingår bland annat:

Tisdag den 29 september

• kl 14.00. Besök på bondgård i Vårdsberg, hos Uno Svensson och närbelägen gård med småskalig mjölkproduktion.

Onsdag den 30 september

• Kl 12.15. Besök på Vreta naturbruksgymnasieum i Linköping. Fonike och Felix möter framtida svenska bönder. Bland annat hålls ett seminarium med gymnasieeleverna.
  • Kl 18.30. Föreläsning om småbönders villkor i Afrika. Studieförbundet Vuxenskolans lokaler. Vasavägen 3 i Linköping.

Media är välkommen att delta under programmet

För ytterligare information kontakta Maria Hultberg 0708-55 30 40

Läs mer om Kooperation Utan Gränser och projekten i Malawi: www.utangranser.se