Moldaviska bönder möter svenska kollegor i Skara och Skövde

Under denna vecka reser Alexandra Rusu och Iurie Fala från Moldavien runt i Sverige för att informera om villkoren för bönder i Moldavien. De ska även göra studiebesök för att lära sig mer om svenskt jordbruk. Besöket arrangeras av biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränser och Studieförbundet Vuxenskolan.

På torsdag den 14 maj är de i Skara.
På kvällen torsdag den 14 maj och hela fredag den 15 maj och är de i Skövde.

– Moldavien är Europas fattigaste land, säger Maria Hultberg, Studieförbundet Vuxenskolan. Trots de bördiga jordarna är jordbruket inte lönsamt och levnadsvillkoren är svåra.

Kooperation Utan Gränser stöder projekt som utbildar lantbrukare genom studiecirklar. Studieförbundet Vuxenskolan organiserar studieverksamheten. Genom den lokala samarbetsorganisationen Agroinform stöder Kooperation Utan Gränser också lokala kooperativ.

Alexandra Rusu är bonde och odlar plantor för fruktträd i ett kvinnokooperativ, som fått del av de svenska biståndspengarna. Iurie Fala, är rådgivare vid Agroinform och kan berätta om hur biståndet fungerar och hur de genom utbildning och samarbete mellan bönder kan utveckla det moldaviska jordbruket.

Under besöket i Skara och Skövde har Alexandra och Iurie följande program:

14 maj Skara/Skövde
• 09.30 Besök på Uddetorps naturbruksgymnasium, som har djurskötsel, jordbruk och trädgårdar. Där möter de elever och får lära sig hur skolan fungerar. Kanske något att ta efter i Moldavien?

•13.00 Besök på SLU:s bioenergigård i Skara med presentation av forskning kring biobränsle och alternativa energikällor.

•17.00 Besök på Stadshuset i Skövde. Leif Johansson, kommunalråd och aktiv i Kooperation Utan Gränser, visar stadshuset. Tolk är Lana Cociorva, som studerar vid Högskolan i Skövde och är från Moldavien.

15 maj Skövde
•10.00 Besök på Kvinnojouren i Skövde.

•11.30 Besök på Studieförbundet Vuxenskolan, där de möter bland andra Thomas
Körling, f d lokalradiochef, som arbetat med Moldavienprojekt.

•13.00 Besök på Slöjdens Hus, där de får titta på svenskt hantverk.

•14.00 Miljöpartiets Kongress på Billingehus, där de medverkar i Studieförbundet Vuxenskolans monter och svarar på frågor om Moldavien.

Media är välkomna att delta under programmet.
För ytterligare information: Maria Hultberg 0708 55 30 40

Läs mer om Alexandra Rusu och Agroinform på www.utangranser.se