Inbjudan: Finns Zimbabwes framtid i Josephines klädbutik?

Inbjudan: Finns Zimbabwes framtid i Josephines klädbutik?

En gång var Zimbabwe känt som Afrikas kornbod. I dag lider mer än en tredjedel av befolkningen av undernäring. We Effect och Hand in Hand hälsar välkommen till Bio Rio den 5 november kl 16 till en afton med intressanta samtal, föredrag, film, musik och mingel.

Medverkande:
Charlotte Bohman, generalsekreterare Hand in Hand
Josephine Mudzamiri, entreprenör i Zimbabwe
Karin Alfredsson, regionchef We Effect i södra Afrika
Lars Ronnås, Sveriges ambassadör i Zimbabwe
Mikael Boström, Sida, f.d. demokrati/MR-ansvarig i Zimbabwe
Roselline Masunungure, programchef i Zimbabwe
Stina Götbrink, välgörenhetschef Postkodlotteriet.

PLATS: Bio Rio, Hornstulls Strand 3

ANMÄLAN: Eventet är kostnadsfritt. Biljetter hämtas ut på www.fhp.nu/zimbabwe.

Vid eventuella frågor vänligen kontakta: andrea.ahlenius@weeffect.se, tel 08-120 371 90

Om seminariet: I slutet av augusti stod det klart att 89-åriga Robert Mugabe blir president igen. Ambassadör Lars Ronnås ger en uppdaterad bild av situationen i landet.

We Effect och Hand in Hand har i ett gemensamt projekt bidragit till att skapa över 40 000 nya jobb i Zimbabwe genom att ge fattiga kvinnor entreprenörsskapsträning, yrkesutbildning och mikrolån. Den zimbabwiska småföretagaren Josephine Mudzamiri berättar om hur hon med hjälp av projektet öppnat klädbutik.

Men gör biståndet till kvinnor någon skillnad för landets utveckling? Bidrar det verkligen till jämställdheten i landet? Och hur bidrar man till förändring i ett land med en starkt ifrågasatt demokrati? Dessa frågor ska våra gäster försöka besvara.

Efter seminariet bjuder vi på mingel, mat, dryck och färgstark traditionell musik från Zimbabwe med ManLuckerz.

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Läs mer: www.weeffect.se

Hand in Hand bekämpar fattigdom genom utbildning och företagande. Vår vision är att skapa 10 miljoner jobb och på så sätt medverka till att utrota världsfattigdomen med vår effektiva och framgångsrika affärsmodell.

Läs mer: www.handinhand.nu Följ gärna projektet på www.skankentanke.se där du kan stödja småföretagare i Zimbabwe med dina tankar, råd och lyckönskningar.

Hashtag #zimbabwesframtid

PROJEKTET FINANSIERAS AV POSTKODLOTTERIET