Få 25 procent tillbaka på gåvor till Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen

Nu kan du ge ett bidrag till Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen och få tillbaka 25 procent av din gåva på skatten. Det innebär att privatpersoner kan få tillbaka upp till 1 500 kronor av sin gåva varje år. Den som ger 300 kronor i månaden kan höja sin gåva till 400 kronor utan att det kostar något mer i slutändan.

Organisationerna är två av de första i Sverige som omfattas av den nya skattereduktionen som infördes den 1 januari i år. Pengarna dras automatiskt på deklarationen och givarna behöver alltså inte själva skicka in några kontrolluppgifter till Skatteverket eller aktivt göra ett avdrag.

För att få skattereduktion behöver varje gåva vara 200 kronor per tillfälle och 2 000 kronor under ett år. Högsta belopp som kan ge skattereduktion är 6 000 kronor och den maximala skattereduktionen är 1 500 kronor, det vill säga 25 procent av 6 000 kronor.

-          Det här är ett glädjebesked som innebär att man kan ge 25 procent mer utan att det kostar något extra i slutändan. Vi tror och hoppas att många av våra givare kommer att använda avdraget. Det kommer ge tusentals människor större möjligheter att bekämpa fattigdomen, säger Katarina Andersson, insamlingschef på Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen.

I bifogad PDF kan du se en tabell som visar hur mycket en givare kan höja sin gåva med varje månad, så att det efter skattereduktion inte kostar något extra.

Så här går du tillväga om du vill öka ditt stöd:

Kooperation Utan Gränser
1.       Ring 08 - 120 371 20
2.       Mejla info@utangranser.se

Vi-skogen
1.       Ring 08 - 120 371 70
2.       Mejla plantera@viskogen.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Katarina Andersson, insamlingschef Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen, 0733 649 111, katarina.andersson@utangranser.se

Marcus Lundstedt, pressekreterare Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen, 070 107 43 17, marcus.lundstedt@utangranser.se

Kooperation Utan Gränser är en biståndsorganisation som hjälper fattiga att själva ta sig ur fattigdomen. I 24 länder ger vi människor verktyg att skapa sig ett bättre liv genom jordbruk, bostäder och mikrofinansprojekt.

Vi-skogen hjälper sedan 1983 småbönder i länderna runt Victoriasjön att själva bekämpa fattigdomen. Biståndsorganisationen arbetar med agroforestry – samplantering av träd och grödor, förbättrade odlingstekniker, företagande och mikofinans. Läs mer på www.viskogen.se