4000 kvinnor i Centralamerika får ett bättre liv genom Kooperation Utan Gränser och Diakonia

I samarbete med Diakonia kommer Kooperation Utan Gränser att starta ett projekt i Centralamerika där målet är att minska våld mot kvinnor och öka deras inflytande. 4000 kvinnor och 1000 män kommer att nås av insatserna, som bland annat ska öka kvinnors makt över familjeekonomin och i samhället. Centralamerika är en region som präglas av våldsamhet, där våld mot kvinnor sällan rapporteras såvida det inte är dödligt. Illegala aborter gör att många kvinnor dör i förtid.

De två organisationerna kompletterar varandra och deras olika erfarenheter gör att resultat kan uppnås på mycket kort tid. I samarbetet möts två arbetssätt för att stärka kvinnor i Centralamerika.

- Kooperation Utan Gränser har mångårig erfarenhet av att arbeta med organiseringen av kooperativ och liknande demokratiska småföretag. Diakonia har stor erfarenhet av att stötta organisationer som arbetar för att bekämpa våld mot kvinnor samt främja deras sexuella och reproduktiva rättigheter. Tillsammans kan vi både öka kvinnornas inflytande och öka deras inkomster, säger Anneli Rogeman på Kooperation Utan Gränser.

- Det har funnit en tanke på ett närmare samarbete i fält mellan Diakonia och Kooperation Utan Gränser under en längre tid då vi sett att organisationernas specifika kompetensområden och erfarenheter kompletterar varandra. Vi är glada att det nu kommer bli verklighet, säger Bo Forsberg på Diakonia.

Projektet finansieras genom att båda organisationerna är förmånstagare i PostkodLotteriet. PostkodLotteriets stöd uppgår till 10,6 miljoner kronor.

För mer information kontakta:

Joakim Olsson, regionchef för Kooperation Utan Gränser i Latinamerika. Mob: +506 8849 4808

Ellinor Scheffer, ansvarig för PostkodLotteriet hos Kooperation Utan Gränser: Mob 0704-914 272

Caroline Källner, insamling och kommunikationschef på Diakonia Mob: 0708-726920