Mikrofinans öppnar nya dörrar i Tanzania

Mikrofinans öppnar nya dörrar i Tanzania

Yunice Osima är inte längre rädd för att inte ha pengar om någon i familjen blir sjuk. Hon vet att hon kan ta ett lån från den spar- och lånegrupp där hon ingår. Kooperation Utan Gränser gör det möjligt för fattiga människor att spara, låna och försäkra sig.

Vid Kilimanjaros trädtäckta bergfot ligger byn Fokhini. I en samlingslokal brevid den lokala kyrkan sitter över 50 kvinnor och män och berättar om de företag de nyligen startat.
- Efter att ha deltagit i flera studiecirklar bestämde jag och medlemmarna i min grupp att vi skulle starta ett kycklinguppfödningsföretag, berättar Yunice Osima, 42.Yunice är en av sju medlemmar i spar- och lånegruppen Tunawesa.

Gruppen föder upp kycklingar och sparar pengar tillsammans
Förutom sin kycklinguppfödning har gruppen även ett sparande tillsammans. På tre månader har de gemensamt lyckats spara ihop 1600 kronor.
- Att vi kunnat spara ihop så mycket på kort tid beror främst på det stöd och den utbildning  vi har fått, men även på att vi är en sammansvetsad grupp, säger Yunice.
Pengarna som gruppen samlar in går till deras gemensamma kycklinguppfödning. Just nu har gruppen 60 kycklingar, målet är att snart ha över 100 stycken. De används också till lån till gruppens medlemmar.

Lånen går till att betala sjukvård, skola och investera i jordbruket
För att kunna ansöka om lån från måste medlemmarna ha betalat sin medlemsavgift och varje månad spara en viss summa pengar på de gemensamma kontot. Många tar lån för kunna betala akuta utgifter som sjukhuskostnader, mediciner och reparering av hus. Men också för att själva kunna investera i sitt eget jordbruk.
- Nu har jag möjlighet att betala min barns skolgång och jag behöver
inte vara rädd för att inte ha pengar om någon i familjen blir sjuk, jag vet att jag alltid kan ta ett lån, avslutar Yunice.

Spar- och lånegrupperna stöds av Kooperation Utan Gränser
Spar- och lånegruppen som Yunice ingår i är en av hundra liknande grupper. Kooperation Utan Gränser har gjort det möjligt för medlemmarna att få utbildning i pengahantering, bokföring och i hur de kan starta spar- och låneverksamhet. Insatsen sker i samarbete med den lokala organisationen Uchumbi.