Kundbarometern 2009 presenterad

Studiens syfte är att få inblick i svenska företags behov, planer och investeringar inom marknad, sälj och kundservice. Till respondenterna hör VD, marknads-, försäljnings- och kundservicechefer i svenska företag med över 50 anställda.

Några av slutsatserna för 2009 är följande:

• att 8 av 10 svenska företag avser investera i kundarbetet under 2010
  • att hela 42 % av företagen i undersökningen har för avsikt att prioritera investeringar i kundarbete framför investeringar på andra områden
  • att investeringsfokus är något större på kundarbete inriktat mot befintliga kunder jämfört med kundarbete mot nya kunder
  • att 60 % av företagen har för avsikt att åtminstone behålla antalet säljare under 2010
  • att nästan 80 % ser personlig försäljning som den mest intressanta säljkanalen under 2010

En urvalsparameter som i stor utsträckning präglar undersökningen är att antalet företag som kommer ifråga som respondenter i förhållande till totala antalet företag i Sverige är begränsat på grund av minimikravet 50 anställda. Sveriges näringsliv präglas nämligen i mycket stor utsträckning av att det består av relativt små företag.

• PR, kommunikation

• kundbarometern 2009

Daniel Ullenius

Presskontakt Marketing Manager 08-642 21 90

Kundbarometern 2010 – en konjunkturindikator

Vilka investeringar planerar svenska företag i sitt marknads- och försäljningsarbete för 2011? Kundbarometern 2010 har extra fokus på sociala medier, och hur de används i kundarbetet. I år kommer vi även att utse Sveriges bästa och sämsta företag när det gäller kundrelationer.

Vem är bäst i Sverige på att ta hand om sina kunder?

Vilket är Sveriges bästa respektive sämsta företag på kundrelationer? Kundbarometern 2010 kommer att utse vinnaren och förloraren. Sälj- och marknadschefer på Sveriges 15 000 största företag kommer hjälpa till att utse vilket företag som är bäst respektive sämst på att ta hand om sina kunder.

PRESSINBJUDAN: BÄST I KLASSEN PÅ KUNDRELATIONER

Vem är bäst i Sverige på att ta hand om sina kunder? Vem är sämst? Hur lyckas man med sina kundrelationer och vad är knepet för att hela tiden bli bättre och bättre? Välkommen till ett halvdagsseminarium med kundrelationer i fokus!