NCC fuktsäkrar innemiljön med hjälp av maxits SCREEDRY på nya Pedagogikum i Uppsala

Att inomhusmiljön är väsentlig i skol- och utbildningssammanhang är något som har uppmärksammats och accentuerats allt mer i debatten under de senaste åren. Är inomhusmiljön frisk presterar och mår människan helt enkelt bättre.

Detta faktum tog beställaren Akademiska Hus och byggentreprenören NCC fasta på när projekteringen av fastigheten för Lärarhögskolan sattes igång. Innan golven läggs har man därför på var 200 m2 mätt uttorkningen av avjämningsmassan från maxit med hjälp av SCREEDRY. SCREEDRY är en fuktmätare som gjuts in i avjämningsmassan och som vid färgomslag i ett litet titthåll indikerar att det är torrt för golvläggning. Genom att på ett proaktivt sätt fuktsäkra uttorkningsprocessen säkerställer man att ej riskera att bygga in fukten.

Nytt centrum för lärarutbildning
NCC har i uppdrag av Akademiska Hus att bygga Pedagogikum i Uppsala. Byggnaden är på 23 000 m2 och kommer som namnet antyder att bli centrum för Lärarutbildningen på Uppsala Universitet. Fastigheten beräknas vara färdig hösten 2009.

Användningsområde
SCREEDRY fuktindikator är avsedd för golvavjämningsprodukter av normaltorkande typ. Produkten är lämplig i alla sammanhang då viss uttorkningsgrad önskas före läggning av täta och/eller fuktkänsliga skikt.

Fuktindikatorn är i första hand avsedd för avjämningsskikt i tjocklekar om 15-50 mm. Fuktindikatorn kan med fördel användas för att fastställa när golvet nått tillräcklig uttorkningsgrad för att det ska vara lämpligt att anlita extern fuktkonsult för RBK-godkänd fuktmätning eller motsvarande.

Försäljning
Fuktindikatorn SCREEDRY kommer i Sverige att säljs av maxit AB och Certifierade maxit Golventreprenörer (CmG).

För ytterligare frågor kontakta:
Anders Hansson, Produktchef Golv maxit AB - Tel: 08-625 61 47
Anders Anderberg, Användarteknik Golv maxit AB - Tel: 08-625 61 05

Bildtext:
Alf Engvall, Arbetsledare NCC, och Bengt Lindblad, Lindblad & Karlsson, Certifierad maxit Golventreprenör, kontrollerar uttorkningen i avjämningsmassan med hjälp av en SCREEDRY-mätare på Pedagogikumbygget.

Fuktindikatorn SCREEDRY
SCREEDRY är en fuktmätare som gjuts in i avjämningsmassan och som vid färgomslag i ett titthål indikerar att det är torrt för golvläggning. SCREEDRY fuktindikator är avsedd för golvavjämningsprodukter av normaltorkande typ.

maxit Sverige
maxit Sverige har en marknadsledande ställning när det gäller mineralbaserade produkter på den svenska marknaden. maxit Sverige ingår i Saint-Gobain-koncernen. Cirka 300 anställda bidrar till en omsättning på 1,3 miljarder SEK.

Alfasensor
Alfasensor är ett utvecklingsbolag som startades 2001. Företaget har sitt säte Göteborg och har 3 anställda, tillhandahåller produkter och tjänster inom fuktmätning. Ägare är ett antal välkända venture capital bolag.