Makrillen 11

Makrillen 11 Halmstad- Tungt murat byggande för framtiden

Länsförsäkringar Halland behövde utöka kontorsytan men ville inte lämna sina lokaler i det vackra jugendhuset i Halmstad. Uppdraget gick till Fredblad arkitekter. Lösningen blev en tillbyggnad på innergården.

Arkitekten bakom projektet, August Orrling, arkitekt SAR/MSA, ville ta tillvara årsringarna från byggnaderna som redan fanns på platsen och skapa ett hus som är gjort för att åldras med värdighet. Därför föreslog han en beprövad, traditionell lösning med tungt murat putsat byggande med tegelfasad, isolerad kanalmur och innerväggar av putsade Leca® Block.

– Jag har länge intresserat mig för murat och tycker om det långsiktiga tänkandet.

Det var också perfekt att välja murat byggande med tanke på logistiken till och på byggarbetsplatsen. Det finns nämligen bara två trånga portar in till gården, så det var en fördel att arbeta med ”små byggstenar”, säger August Orrling.

Under arbetets gång har Weber och projektets konstruktörer på Sweco fört dialog, framförallt när det gäller Leca-konstruktionen.

– Weber är mer än en materialleverantör. Vi är en partner som också erbjuder rådgivning i projekteringsstadiet och support när det gäller konstruktionsfrågor, säger Krister Nyman teknisk objektsäljare Leca & Fasad på Weber.

Det nya huset har två plan med indraget övre plan och länkas samman med den befintliga byggnaden. Av brandsäkerhetsskäl består hela fasaden mot grannfastigheten av tegel. Mot Länsförsäkringars äldre fastighet öppnar sig fasaden med stora glaspartier.

Invändigt kompletteras de vitputsade innerväggarna av Leca Block med trä och glas genomgående i hela huset. Undantaget är trapphuset där väggarna består av tegel som är återbrukat från fasaden på det garage som tidigare stod på innergården.

– Resultatet är ett modernt hus i alla dessa avseenden. Men byggt på ett traditionellt sätt. En dag kommer jag att kunna gå förbi där med mina barnbarn och fortfarande känna mig väldigt stolt över det, säger August Orrling.

Beställaren hade höga ambitioner och förväntningar när det gäller miljöaspekter och hållbarhet. De ville ha ett hus som är energieffektivt, lättskött och har bra prestanda.

– Resultatet är över förväntan! Det är en vacker byggnad som fungerar väldigt bra för vår verksamhet. Och så är det ett hållbart hus med god driftsekonomi som kräver minimalt underhåll, säger Håkan Bengtsson, säkerhetschef/fastighetsansvarig på Länsförsäkringar Halland.

Objekt: Makrillen, Halmstad

Beställare: Länsförsäkringar Halland