Foto: Gustav Kaiser/Region Stockholm

Skärgårdssommaren börjar på midsommarafton

Under midsommarhelgen brukar många åka ut i skärgården för att fira. Helgen är dessutom startskottet på Waxholmsbolagets högsäsong, och trafiken går därmed över till sommartidtabell. Sommartidtabellen gäller från fredag 21 juni och fram till och med söndag 18 augusti.

Under midsommarhelgen är det vanligtvis många resenärer som vill åka ut i skärgården. Waxholmsbolaget kör för fullt och sätter precis som vanligt in en del förstärkningsavgångar. Vi har dessutom extra mycket kundservicepersonal på plats vid Strömkajen för att svara på frågor.

Det är många avgångar som utgår från Strömkajen och det är därför bra att dubbelkolla att man har gått till rätt läge vid kajen. Man kan också tala om för däckspersonalen vilken brygga man ska åka till. Då kan de kontrollera att man klivit ombord på rätt fartyg.

Sök din resa på webben, i appen eller i tidtabellen

Det är enkelt och smidigt att söka sin resa på waxholmsbolaget.se och i Waxholmsbolagets app. På vår webbplats finns dessutom alla sommartidtabeller publicerade.

Sök resa och köp biljett via SL:s app

Många tar sig till kajerna med hjälp av SL-trafiken. Den som söker hela sin resa på sl.se eller i SL-appen, får reseförslag som inkluderar både SL-trafik och Waxholmsbolagets turer.

Det går som vanligt att köpa båtbiljetten ombord på fartyget, men det går också att köpa sin biljett via SL:s app. Köper man en appbiljett, ska man blippa mobilen på biljettläsaren ombord. Då får man ut pappersbiljetten som man ska lämna till personalen vid avstigning. Läs mer här: Köp biljett i SL-appen och res med Waxholmsbolaget

Fakta – Så här går trafiken i midsommar

• Torsdag 20 juni körs fredagstrafik enligt vårtidtabellen.
  • Fredag 21 juni, midsommarafton, körs lördagstrafik.
  • Lördag 22 juni, midsommardagen, körs söndagstrafik.
  • Söndag 23 juni körs söndagstrafik.