Ny grafisk identitet för Kronoberg Skola i samband med nyinvigning av skolan

Ny grafisk identitet för Kronoberg Skola i samband med nyinvigning av skolan

Inför nyinvigning av Kronoberg Skola i Växjö gjordes ett rejält avstamp med att tydliggöra skolans koncept och med det även skapa en ny grafisk identitet som inkluderar alla värden skolan står för.

- Kronoberg Skola har i 20 års tid varit en av Växjös bästa grundskolor och målet framåt är tydligt, skolan ska fortsätta vara det i minst 20 år till säger Agneta Eliasson, rektor på Kronoberg skola.

Kronoberg Skolas värderingar vilar på tre konceptuella delar;

• Höga ambitioner & värderingar
  • Traditioner & arv
  • Omhändertagande & individanpassat

Kronoberg Skola har höga ambitioner för att skolans elever skall nå sin fulla potential. En förutsättning för att uppnå detta är att ha riktigt bra lärare som ger riktigt bra undervisning. Kronoberg Skola har fokus på varje elevs kunskapsutveckling och akademiska prestationer.

Kronoberg Skola har starka värderingar som vägleder lärare och elever. Som elev på skolan förväntas man ta ansvar för sitt skolarbete, sina handlingar och andra elever på skolan så att alla trivs och mobbning förhindras – detta ingår i skolans värderingar kring gemenskap, ordning och reda samt höga förväntningar – det som kallas KBS-andan.

Kronoberg Skola har ett arv och en lång tradition i Växjö. Skolan har i 20 års tid varit en av Växjös bästa grundskolor och målet är tydligt, man ska vårda det arv man har, hålla fast vid de traditioner som finns, med mål att fortsätta vara en av Växjös bästa grundskolor i minst 20 år till.

Skolan står också för omhändertagande och en individanpassad utbildning. Man arbetar med ett tydligt ledarskap, både i och utanför klassrummet och med tät återkoppling till vårdnadshavare kring barnets individuella utveckling och studieresultat så att man i god tid ser om en elev behöver individuella anpassningar. Kronoberg Skola bryr sig om sina elever på riktigt och eleverna har ansvar för att bry sig om sin skola, andra elever som går på skolan samt sina lärare.

- För att tydliggöra detta tog vi i samband med nyinvigningen fram en ny logotyp som visar dessa delar i form av en krans som står för omhändertagande och bladen i dessa för individanpassningen, Ett K som står både för Kronoberg men också för höga ambitioner och värderingar i form av att vi byggt in en vilande bok i detta K samt en krona som står för traditioner och arv, säger Anna Bergstedt, CMO.

Färgskalan valdes också utefter vad skolan står för där blått står för det traditionella och symboliserar förtroende och stabilitet. Blått förknippas ofta med koncentration som är viktigt för att uppnå goda studieresultat. Grönt valdes då det är kunskapens färg och associeras med harmoni och tillväxt – och skolans strävan få eleverna att växa under skoltiden. Grön färg kan ha en lugnande effekt samt göra oss mer fokuserade på särskilda arbetsuppgifter vilket passar väl in på Kronoberg Skola där man vill ha fokus på studier och goda resultat för sina elever. Färgen beige symboliserar enkelhet, komfort, visdom och förtroende. Detta passar också väl in på verksamheten då man skall hålla saker enkelt, tydligt med fokus på kunskap och att förmedla visdom samt gemensamt jobba på ömsesidigt förtroende för varandra.

- Jag känner mig väldigt nöjd med färgerna och helheten av konceptet vi utformat tillsammans säger Agneta Eliasson.

Grundskolorna Nordic International School finns i Kalmar, Karlstad, Nacka, Norrköping, Stockholm (Stora Essingen), Trollhättan och Ystad. Vidare finns även grundskolan Kronoberg Skola i Växjö.

Gymnasieskolorna med namnet Fria Läroverken finns i Karlshamn, Karlstad, Linköping, Malmö, Norrköping och Ystad. Vidare finns resursskolan KF-utbildning i Norrköping och gymnasiekolan Kunskapscompaniet Gymnasium i Eskilstuna.